گروه بین الملل- در هفته پیش رو اگر سرمایه‌گذاران علایم بیشتری دریافت کنند که رکود اقتصادی در حال بر طرف شدن است و فصل درآمدی شروعی متزلزل نخواهد داشت، بازار سهام با افزایش بیشتر روبه‌رو می‌شود. روز سه‌شنبه شرکت آلکوآ نتایج غیررسمی‌ فصل اول این شرکت را منتشر خواهد کرد. اما با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود این شرکت تولیدکننده آلومینیم یک زیان دیگر را ثبت کند، چشم‌اندازی که این شرکت به‌دست می‌دهد برای اعتماد سرمایه‌گذاران کلیدی است. در هفته جاری که به دلیل تعطیلات کوتاه است، احتمالا حجم معاملات سبک است و بی‌ثباتی افزایش می‌یابد؛ زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال آن هستند که پنجمین هفته متوالی رشد را رقم بزنند. وال استریت ۱۰ آوریل به مناسبت جمعه مقدس تعطیل خواهد بود. پس از آنکه سرمایه‌گذاران در هفته‌های اخیر از گزارش‌های اقتصادی که نشان می‌داد رکود اقتصادی ۱۶ ماهه ممکن است تعدیل شود، منتفع شدند. تحلیل گران می‌گویند احتمالا بازار سهام موفقیت بیشتری به‌دست خواهد آورد.

روز جمعه شاخص استاندارد اند پورز۵۰۰ نسبت به کمترین میزان ۱۲ ساله خود در اوایل ماه مارس ۵/۲۴درصد افزایش یافت. بهبود گسترده بازار سهام نسبت به آن کاهش قابل توجه موجب شد شاخص میانگین صنعتی داوجونز بهترین افزایش چهار هفتگی خود را از سال ۱۹۳۳ تاکنون ثبت کند. این شاخص روز جمعه برای نخستین بار از اوایل فوریه به بالای ۸۰۰۰ واحد برگشت. طی هفته گذشته شاخص داوجونز ۱/۳درصد، شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۳/۳درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۵درصد افزایش یافت.

نکات مهم گزارش‌های اقتصادی هفته جاری شامل خلاصه مذاکرات نشست ۱۷ و ۱۸ مارس فدرال رزرو است که در آن فدرال رزرو تصمیم گرفت یک‌تریلیون دلار دیگر به اقتصاد آمریکا تزریق کند. روز پنج‌شنبه دولت آمریکا آمار تازه‌ترین تقاضاهای هفتگی مزایای بیکاری و کسری تجاری بین‌المللی را در ماه فوریه اعلام خواهد کرد.

علاوه براین همچنان که دولت اوباما برای کمک به بانک‌ها تلاش می‌کند و برای بهبود اقتصاد ابتکار به خرج می‌دهد، سرمایه‌گذاران هرگونه لفاظی را خارج از واشنگتن زیرنظر خواهند گرفت. آمار ناامیدکننده تعداد کارکنان بخش غیرکشاورزی که در روز جمعه منتشر شد آخرین آمار اقتصادی بود که بازار سهام به آن اهمیت نداد. این امر موجب شد برخی تحلیل‌گران بر این باور شوند که صدمات اقتصادی احتمالا نمی‌تواند بدتر شود.

براساس آمار دولتی نرخ بیکاری آمریکا در ماه گذشته به ۵/۸درصد افزایش یافت؛ زیرا کارفرمایان ۶۶۳۰۰۰ شغل را کاهش دادند. نرخ بیکاری بیشترین میزان طی ۲۵ سال گذشته است. با این وجود شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، شاخص داوجونز و شاخص نسدک کامپوزیت روز جمعه را با افزایش به پایان رساندند و هر کدام از آنها چهارمین هفته متوالی افزایش را ثبت کردند. اما نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه افزایش اخیر بازار سهام به زودی دچار اخلال شود.