گروه بین‌الملل- سرمایه‌گذاران که از تازه‌ترین شکست وال‌استریت ضربه خوردند، دلایل اندکی برای بازگشت به بازار سهام داشتند. روز سه‌شنبه سقوط بازار‌های سهام ادامه یافت. زیرا سرمایه‌گذاران با این واقعیت که اقتصاد هنوز با بهبود، فاصله زیادی دارد دست و پنجه نرم کردند. بدبینی که برای ماه‌ها بر فضای بازار سهام حاکم بود، باعث شد برخی از درآمدهای موقتی رنگ ببازد و این امر تلاش‌های بسیار برای افزایش بازار سهام را از میان برد.فروش در این روز آشفته، شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰ را برای نخستین بار از اکتبر سال ۱۹۹۶ تاکنون به کمتر از ۷۰۰ واحد رساند. اما کاهش شاخص‌ها در مقایسه با روز دوشنبه ملایم تر بود.

نوسان روز سه‌شنبه از آنجا ناشی شد که بن برنانکه رییس فدرال رزرو به کنگره آمریکا گفت بهبود وضع اقتصادی به توانایی دولت در تثبیت بازارهای مالی وابسته است. وی گفت تلاش‌ها باید از «یک مدت طولانی رکود» جلوگیری کند.

سرمایه‌گذاران نگرانند که دولت موفق نشود. روز دوشنبه دولت به شرکت بیمه امریکن اینترنشنال گروپ ۳۰ میلیارد دلار تزریق کرد. این چهارمین تلاش دولت برای تثبیت این شرکت از ماه سبتامبر تاکنون بود.

در معاملات روز سه‌شنبه، شاخص داوجونز ۲۷/۳۷ واحد یا ۶/۰‌درصد کاهش یافت و به ۰۲/۶۷۲۶ واحد رسید. این کمترین میزان این شاخص از آوریل سال ۱۹۹۷ تاکنون بود. این شاخص نسبت به بالاترین رکورد خود یعنی رقم ۵۳/۱۴۱۶۴ واحد در سال ۲۰۰۷، ۵۲‌درصد سقوط کرده است. دیگر شاخص‌ها نیز با کاهش روبه‌رو شدند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۴۹/۴ واحد یا ۶/۰‌درصد سقوط کرد و به ۳۳/۶۹۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۸۴/۱ واحد یا ۱/۰‌درصد کاهش یافت و به ۰۱/۱۳۲۱ واحد رسید.

شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک تر است، ۷۹/۶ واحد یا ۹/۱‌درصد کاهش یافت و به ۰۱/۳۶۱ واحد رسید.روز چهارشنبه بورس‌های آسیایی با افزایش روبه‌رو شدند. زیرا این امید وجود داشت که چین اقدامات خود را برای احیای اقتصاد این کشور بیشتر خواهد کرد. بورس‌های اروپا نیز دچار افزایش شدند. شاخص‌های چین پیشتاز افزایش در آسیا بودند. شاخص شانگهای بیش از ۶‌درصد رشد کرد. زیرا این تصور وجود داشت که رهبران این کشور مشوق‌های جدیدی را برای تقویت سومین اقتصاد جهان اعلام خواهند کرد. این امر موجب افزایش دیگر بورس‌های آسیا از جمله ژاپن و هنگ‌کنگ شد.

خوش‌بینی در مورد چین اخبار بد اقتصادی را در دیگر مکان‌ها جبران کرد. در استرالیا اعلام شد اقتصاد این کشور در فصل آخر سال ۲۰۰۸، ۵/۰‌درصد سقوط کرده است. این کاهش که اقتصاددانان را متعجب کرد، نخستین کاهش اقتصادی این کشور در حدود ۸ سال گذشته بود.

در ژاپن، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۲۴/۶۱ واحد یا ۹/۰‌درصد افزایش یافت و به ۹۶/۷۲۹۰ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲۷/۲۹۷ واحد یا ۵/۲‌درصد رشد کرد و به ۱۵/۱۲۳۳۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۳/۳‌درصد افزایش یافت و به ۲۶/۱۰۵۹ واحد رسید.

در سرزمین اصلی چین، شاخص شانگهای ۶۸/۱۲۶ واحد یا ۱/۶‌درصد افزایش یافت و به ۱۱/۲۱۹۸ واحد رسید.

در معاملات ابتدای روز در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴/۲‌درصد، شاخص داکس آلمان ۹/۲‌درصد و شاخص سی‌ای سی-۴۰ فرانسه ۳/۲‌درصد افزایش یافت.