گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه تردیدها در مورد اینکه برنامه‌های محرک اقتصادی و نجات بانک‌های دولت آمریکا مانع از سقوط آزاد اقتصاد جهان خواهد شد یا خیر، وال‌استریت را نزدیک به پایین‌ترین سطح خود طی پنج‌سال‌ونیم گذشته رساند. گرچه باراک اوباما لایحه محرک اقتصادی ۷۸۷میلیارد دلاری را امضا کرد و خودروسازان تقلا کردند خود را با برنامه‌های تجدید ساختار وفق دهند، سرمایه‌گذاران با نگرانی منتظر جزئیات بیشتر در مورد تلاش‌ها برای نجات اقتصاد بودند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز با ۸۱/۲۹۷ واحد یا ۷۹/۳درصد کاهش به ۶۰/۷۵۵۲ واحد رسید، یعنی فقط ۳۱ صدم واحد بالاتر از کمترین رقم آن در ۲۰ نوامبر که پایین‌ترین سطح این شاخص از سال ۲۰۰۳ تاکنون بود. شاخص استاندارد‌ اندپورز ۵۰۰ نیز ۶۷/۳۷ واحد یا ۵۶/۴درصد سقوط کرد و به ۱۷/۷۸۹ واحد رسید. نگرانی‌ها در مورد بانک‌های بیمار، خودروسازان دچار مشکل، قیمت متزلزل مسکن و مصرف‌کنندگان که از نظر مالی در مضیقه هستند، تهدیدهایی هستند که ممکن است بازار سهام آمریکا را به کمترین سطح دیده شده از اواخر دهه ۱۹۹۰ برسانند، اوباما در مورد برنامه جلوگیری از سلب مالکیت مسکن بحث کرد، اما سرمایه‌گذاران در مورد جزئیات برنامه جدید نجات بخش بانکداری توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا نگران بودند.

روز سه‌شنبه شاخص نسدک کامپوزیت ۷۰/۶۳ واحد یا ۱۵/۴درصد کاهش یافت و به ۶۶/۱۴۷۰ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۴۶/۱۹‌واحد یا ۳۴/۴درصد سقوط کرد و به ۹۰/۴۲۸ واحد رسید. پس از آن که شاخص‌ها در آمریکا به سمت کمترین میزان طی پنج و نیم سال گذشته پیش رفتند، روز چهارشنبه بورس‌های آسیا نیز دچار کاهش شدند. همچنین سرمایه‌گذاران امید خود را از دست دادند که دولت‌ها بتوانند اقتصاد جهانی را از فرو رفتن بیشتر در رکود نجات دهند. بیشترین نگرانی‌ها در مورد مشکلات شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز و کرایسلر بود.

این شرکت‌ها که هم اکنون از میلیاردها دلار کمک دولت برخوردار شده‌اند، تقاضای ۲۲میلیارد دلار دیگر کرده‌اند و همچنین اخراج‌های گسترده را پیش‌بینی کرده‌اند، اگر با این تقاضای آنها موافقت شود، کل مبلغ نجات آنها به ۳۹میلیارد‌دلار خواهد رسید.شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن، ۲۵/۱۱۱ واحد یا ۵/۱درصد کاهش یافت و به ۲۶/۷۵۳۴ واحد رسید. این کمترین سطح این شاخص طی چهار ماه اخیر بود.شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ در ابتدای روز حدود ۲درصد کاهش یافت، اما بعد ۶۰/۷۰ واحد یا ۶/۰درصد رشد کرد و به ۰۰/ ۱۳۰۱۶ واحد رسید.شاخص کاسپی کره جنوبی با ۲/۱درصد کاهش به ۱۹/۱۱۱۳ واحد رسید. بورس‌های استرالیا، نیوزیلند و فیلیپین نیز با کاهش رو‌به‌رو شدند، اما بورس‌های هندوستان و سنگاپور پس از کاهش، اندکی بهبود یافتند و با افزایش جزئی روز را به پایان رساندند.اما بیشترین کاهش را در آسیا، بورس سرزمین اصلی چین داشت. شاخص شانگ‌‌های کامپوزیت ۷/۴درصد کاهش یافت و به ۸۶/۲۲۰۹ واحد رسید. علت، این گزارش بود که قانون‌گذارانی در مورد افزایش ناگهانی وام‌دهی بانک‌ها و این که آیا این امر خطرات مالی را افزایش می‌دهد یا خیر، تحقیق می‌کنند.