گروه بین الملل- مهشید باقرنژاد: روز سه‌شنبه بورس‌های آسیا دچار سقوط شدند و شاخص‌ها در هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی حدود ۴درصد کاهش یافتند. زیرا نگرانی‌های جدید مالی وضع بانک‌ها را در سراسر این منطقه متزلزل کرد. همه بورس‌های عمده با خبر روز دوشنبه کاهش یافتند مبنی بر این که رکود اقتصادی ژاپن عمیق‌تر شده است و کندی رشد اقتصادی جهان هنوز سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار داده است.بانک‌ها و شرکت‌های بیمه در میان این نگرانی که مشکلات بیشتری پیش روی صنعت جهانی مالی قرار دارد، در مرکز توجه قرار گرفتند.

یک‌شبه در انگلستان این تصور افزایش یافت که گروه بانکی لویدز ممکن است ملی شود زیرا این شرکت روز جمعه زیان بیش از حد انتظاری را در خرید بانک هالیفاکسی اسکاتلند، گزارش داد. در این میان تحلیل‌گران اعلام کردند هزینه حمایت در برابر قصور بانک‌ها در پرداخت بدهی‌ها در ژاپن و دیگر کشورها افزایش یافته است. در کره جنوبی ارزش سهام بانک ووری کاهش یافت زیرا این بانک وام‌دهنده اعلام کرد به دنبال بودجه دولتی حدود ۴/۱میلیارد دلاری است تا در بحبوحه رکود اقتصادی، سرمایه و وام‌ها را تقویت کند.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۴/۱درصد کاهش یافت و به ۵۱/۷۶۴۵ واحد رسید. زیرا سرمایه‌گذاران این خبر را دریافت کردند که وزیر دارایی ژاپن از سمت خود کناره‌گیری کرده است. پس از این ادعا که او در نشست هفته گذشته وزرای دارایی گروه هفت در رم مست بوده است، به دلیل مشکلات سلامتی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

شوئیچی ناکاگاوا وزیر دارایی ژاپن، مستی خود را به گردن ترکیب داروهای سرماخوردگی و اختلاف ساعت انداخت و گفت تا زمانی که مجلس بودجه تکمیلی را احتمالا در آوریل، تصویب کند در سمت خود باقی می‌ماند.

شاخص هنگ‌‌سنگ هنگ‌کنگ‌ ۸/۳درصد کاهش یافت و به ۴۰/۱۲۹۴۵ واحد رسید و شاخص کاسپی کره جنوبی ۱/۴درصد سقوط کرد و به ۱۹/۱۱۲۷ واحد رسید. بورس‌‌های استرالیا، هندوستان و سنگاپور نیز با کاهش رو‌به‌رو شدند.

در چین که سهام در هفته‌های اخیر با این امید که این کشور می‌تواند به رشد قوی خود ادامه دهد، افزایش یافته بود، شاخص شانگ‌های ۹/۲درصد کاهش یافت و به ۴۴/۲۳۱۹ واحد رسید.

در ژاپن ارزش سهام بانک میتسوبیشی ۴/۴درصد سقوط کرد. در هنگ‌کنگ، ارزش سهام بانک ساختمانی چینی ۷/۵درصد کاهش یافت.وال استریت که روز دوشنبه به مناسبت تعطیلی رسمی، بسته بود روز سه‌شنبه بازگشایی شد. معاملات آینده سهام در بورس آمریکا کاهش یافت. شاخص آینده داوجونز ۱۳۹ واحد یا ۸/۱درصد سقوط کرد و به ۷۶۴۰ واحد رسید و شاخص آینده استاندارد اندپورز ۵۰۰، با ۱۶ واحد یا ۲درصد کاهش به ۱۰/۸۰۴ واحد رسید.