دلارهای نفتی موجب رونق نظام بانکی خاورمیانه شد
مونا مشهدی رجبی
نظام بانکی هر کشور نمادی از اقتدار اقتصادی آن است. حجم پولی که در سیستم بانکی یک کشور گردش می‌کند نمایانگر این مساله است که بزرگی اقتصاد و عملکرد آن چقدر است.

در سال‌های اخیر نظام بانکی خاورمیانه همچون اقتصاد این منطقه شاهد تحولات چشمگیری بود. تحولاتی که به دلیل رشد بی‌سابقه قیمت نفت در نیمه دوم سال 2007 و نیمه اول سال قبل ایجادشد‌.
رشد قیمت نفت سبب شد تا ‌دلارهای نفتی حاصل از فروش این منابع وارد بانک‌ها شود و بر سرعت گردش پول و حجم سرمایه بانک‌ها بیفزاید. در امارات علاوه بر‌دلارهای نفتی رونق صنعت عمران و توسعه ساخت و ساز در کنار درآمدهای کلان صنعت توریسم به روند رشد اقتصاد و پیشرفت نظام بانکی کمک کرد.
مجله میدل ایست در شماره اخیر خود گزارشی در مورد 100 بانک برتر خاورمیانه ارائه داده است‌. طبقه‌بندی این بانک‌ها از طریق میزان سرمایه آنها در روزهای پایانی سال 2007 میلادی صورت گرفته است.
به گزارش میدل ایست، برترین بانک خاورمیانه در سال مورد بررسی بانک تجارت ملی (The national commercial Bank) واقع در عربستان سعودی بود. این بانک سرمایه‌ای معادل ۶‌میلیارد و ۴۰۸‌میلیون‌دلار دارد و کل دارایی‌های بانک از مرز ۴۱‌میلیارد و ۵۷۷‌میلیون فراتر می‌رود.
در سال گذشته سودآوری این بانک عربستانی برابر با یک‌‌میلیارد و 675‌میلیون‌دلار بود. دومین بانک در این مجموعه بانک الرجحی متعلق به کشور عربستان سعودی است که سرمایه‌ای معادل 5‌میلیارد و 381‌میلیون‌دلار داشت.
ارزش دارایی‌های این بانک ۲۸‌میلیارد و ۵۶‌میلیون‌دلار و سودآوری آن یک‌‌میلیارد و ۹۵۰‌میلیون‌دلار بود.
سومین بانک هم گروه مالی سمبا متعلق به عربستان سعودی است‌. سرمایه ‌این بانک 4‌میلیارد و 179‌میلیون‌دلار، دارایی آن 33‌میلیارد و 115‌میلیون‌دلار و سودش برابر با یک‌‌میلیارد و 391‌میلیون‌دلار بود. بانک ملی کویت با داشتن 3میلیارد و 699‌میلیون‌دلار سرمایه و 27‌میلیارد و 413‌میلیون‌دلار دارایی چهارمین بانک این فهرست بود.
در سال گذشته این بانک ۹۱۶‌میلیون‌دلار سود به‌دست آورد‌. بانک صادرات ایران پنجمین بانک برتر خاورمیانه از نظر میزان سرمایه شناخته شد. این بانک در سال ۲۰۰۷ میلادی ۳‌میلیارد و ۳۲۸ میلیون‌دلار سرمایه، ۲۷‌میلیارد و ۴۱۳‌میلیون‌دلار دارایی و ۵۲۸‌میلیون‌دلار سودآوری داشت.
بانک ریاض متعلق به عربستان سعودی رتبه ششم‌، بانک تجاری ابوظبی رتبه هفتم‌، بانک عرب متعلق به کشور اردن رتبه هشتم‌،خانه مالی کویت رتبه نهم و بانک سعودی - فرانسوی عربستان سعودی دهمین بانک این مجموعه معرفی شد.
ارزش سرمایه بانک ریاض ۳‌میلیارد و ۲۰۲ میلیون‌دلار‌، بانک تجاری ابوظبی ۲‌میلیارد و ۹۲۰‌میلیون‌دلار‌، بانک عرب ۲میلیارد و ۶۳۰‌میلیون‌دلار، خانه مالی کویت ۲‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون‌دلار و بانک سعودی- فرانسوی ۲‌میلیارد و ۵۱۱‌میلیون‌دلار بود. در این طبقه‌بندی بانک ملی ایران رتبه سی و چهارم را به خود اختصاص داد.
به گزارش میدل ایست سرمایه این بانک یک‌‌میلیارد و 148‌میلیون‌دلار، دارایی آن 39 میلیارد و 431‌میلیون‌دلار و سودآوری بانک 439‌میلیون‌دلار بود.
بانک صنعت و معدن ایران چهل و هشتمین بانک این فهرست بود. سرمایه‌ این بانک در سال ۲۰۰۷ میلادی ۷۶۱‌میلیون‌دلار‌، دارایی آن ۲‌میلیارد و ۷۱۹‌میلیون‌دلار و سودآوری آن ۱۶۱‌میلیون‌دلار بود.
بانک تجارت رتبه پنجاه و یکم را به خود اختصاص داد. این بانک در سال گذشته 737میلیون‌دلار سرمایه،22میلیارد و 490‌میلیون‌دلار دارایی و 278‌میلیون‌دلار سود به‌دست آورد. بانک پارسیان در این فهرست پنجاه و سومین بانک شناخته شد.
طبق گزارش میدل ایست در سال گذشته سرمایه بانک ۶۳۳‌میلیون، دارایی آن ۸‌میلیارد و ۸۵۳‌میلیون و سودآوری آن ۲۲۷‌میلیون‌دلار بود. بانک کشاورزی در این رتبه‌بندی در مقام پنجاه و چهارم ایستاد‌.
سرمایه ‌این بانک 607‌میلیون‌دلار‌، دارایی آن 13‌میلیارد و 130‌میلیون‌دلار و سود آوری آن 55‌میلیون‌دلار بوده است. در این رتبه‌بندی بانک ملت با داشتن 518‌میلیون‌دلار سرمایه و 25‌میلیارد و 985 میلیون‌دلار دارایی در مقام شصت و دوم قرار گرفت.
بانک اقتصاد نوین با ۳۵۸‌میلیون‌دلار سرمایه و ۴‌میلیارد و ۴۲۰‌میلیون‌دلار دارایی رتبه هفتاد و ششم و بانک سپه با ۳۴۴‌میلیون‌دلار سرمایه و ۱۵‌میلیارد و ۶۳۴‌میلیون‌دلار دارایی در رتبه هفتاد و هشتم قرار گرفت.
در جدول ارائه شده، فهرست کامل این بانک‌ها را می‌بینید.