رفیعه هراتی- روز سه‌شنبه قیمت نفت در آسیا به حدود ۳۷دلار در هر بشکه رسید، زیرا عمیق شدن رکود اقتصادی جهان بر پیش‌بینی‌ها در مورد تقاضا برای نفت تاثیر گذاشت. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک، بهای نفت‌خام سبک شیرین برای تحویل در ماه مارس به ۸۲/۳۶دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت از زمانی که به بیشترین میزان خود یعنی رقم ۲۷/۱۴۷دلار رسید، تاکنون ۷۵درصد کاهش یافته است.

در سال‌جاری میلادی، شرکت‌های آمریکایی هزاران شغل را کاهش داده‌اند. این امر موجب کاهش اعتماد مصرف‌کننده شده است. در هفته‌های اخیر ذخایر نفت آمریکا افزایش یافته است که نشان‌دهنده کاهش مصرف حتی با وجود کاهش قیمت بنزین است.

ژاپن، دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز آسیب‌دیده است. ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد اقتصاد این کشور در فصل چهارم نسبت به فصل قبل از آن، ۳/۳درصد کاهش یافته است. این بدترین عملکرد اقتصاد ژاپن از سال ۱۹۷۴ تاکنون بود. ارزش قراردادهای نفتی ماه مارس، روز جمعه منقضی خواهد شد.

کاهش تولید توسط اوپک مانع از کاهش بیشتر قیمت نفت شده است. رهبران کشورهای عضو اوپک اعلام کرده‌اند که در نشست ماه آینده خود به کاهش ۲/۴میلیون بشکه‌ای خواهند افزود.در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت فروش آینده بنزین به ۲۰/۱دلار در هر گالن رسید. نفت کوره ۲۵/۱دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه مارس به ۲۹/۴دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید.

در لندن، نفت‌خام برنت برای تحویل در ماه مارس ۲۷/۴۳دلار در هر بشکه معامله شد.