گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه وال‌استریت با این امید که مالکان مسکن در مورد وام‌های مسکن خود کمک‌های بیشتری دریافت خواهند کرد، در اواخر روز بهبود یافت. گزارش رویترز، مبنی بر اینکه دولت آمریکا قصد دارد برای بازپرداخت وام مسکن یارانه اختصاص دهد، از کاهش شدید شاخص میانگین صنعتی داوجونز کاست و این شاخص با ۷ واحد کاهش روز را به پایان رساند. ایده کمک هدفمند به مالکان مسکن بیشتر از بسته محرک اقتصادی ۷۸۹میلیارد دلاری دولت و برنامه اصلاح شده آن برای نجات بانک‌ها، سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار داد. هفته گذشته، هفته‌ای متلاطم برای وال‌استریت بود. وال‌استریت در انتظار بسته محرک اقتصادی و برنامه نجات‌بخش مالی افزایش یافت.

اما این افزایش روز سه‌شنبه از میان رفت زیرا تیمونی گیتنر اعلام کرد دولت وام‌دهی را تقویت خواهد کرد، تعیین می‌کند کدام بانک باید بودجه اضافه دریافت کند و دارایی‌های مسموم را از ترازنامه بانک‌ها حذف می‌کند، اما جزئیات کمی در مورد اینکه این برنامه چگونه عمل خواهد کرد ارائه کرد. اما این ایده که بر اصل مشکل اقتصادی یعنی بازار مسکن متمرکز شده بود، به طور موقت موجب تسکین سرمایه‌گذاران شد. اگر مالکان بیشتری بتوانند وام‌های خود را بازپرداخت کنند، این امر نه تنها به اقتصاد کمک می‌کند، بلکه از کاهش بیشتر ارزش دارایی‌هایی که به وام مسکن وابسته هستند جلوگیری می‌کند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز پس از آنکه در ابتدای روز پنج‌شنبه بیش از ۲۴۵ واحد سقوط کرد، در پایان روز با ۷۷/۶ واحد یا ۰۹/۰درصد کاهش به ۷۶/۷۹۳۲ واحد رسید. دیگر شاخص‌ها با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۴۵/۱ واحد یا ۱۷/۰درصد افزایش یافت و به ۱۹/۸۳۵ واحد رسید و شاخص نسدک کامپوزیت با ۲۱/۱۱ واحد یا ۷۳/۰درصد افزایش به ۷۱/۱۵۴۱ واحد رسید.

روز پنج‌شنبه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد در ماه ژانویه فروش بخش خرده‌فروشی یک‌درصد افزایش یافته است. این بیشترین افزایش طی چهارده ماه اخیر بود. فروش‌ خرده‌فروشی در ماه دسامبر ۷/۲درصد کاهش یافته بود.

اقتصاددانان کاهش ۸/۰درصدی فروش را برای ماه ژانویه پیش‌بینی کرده بودند. وزارت کار آمریکا نیز اعلام کرد تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای حقوق بیکاری کرده‌اند از رقم ۶۳۱.۰۰۰ نفر به ۶۲۳.۰۰۰ نفر کاهش یافته است و تعداد افرادی که هنوز به دنبال مزایای بیکاری هستند از ۷۸/۴میلیون نفر به ۸۱/۴میلیون نفر، یعنی بیشترین میزان از سال ۱۹۶۷ تاکنون، رسیده است.

خارج از آمریکا، شاخص میانگین نیکی ژاپن ۰۳/۳درصد سقوط کرد. شاخص فوتسی انگلستان ۷۶/۰درصد، شاخص داکس آلمان ۷۰/۲درصد و شاخص سی‌ای‌سی- ۴۰ فرانسه ۰۹/۲درصد کاهش یافت.