صنعت آلمان در بحران

شادی آذری- روز سه‌شنبه سازمان صنعتی آلمان اعلام کرد که سفارشات برای ابزار ماشین‌آلات آلمان در ماه دسامبر تا ۴۰درصد سقوط کرد و ۲۵هزار از کارکنان این بخش با بحران از دست دادن مشاغل خود رو‌به‌رو هستند. ابزار ماشین‌آلات آلمان بخش حیاتی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را تشکیل می‌دهد. مانفرد ویتنشتاین، رییس فدراسیون مهندسی آلمان اعلام کرد: فصل چهارم بدترین فصل از سال ۱۹۵۸ تاکنون بوده است. این گروه اعلام کرده است که انتظار دارد تولید ابزار ماشین‌آلات که در تولید کالاهای مصرفی به کار می‌روند ۰/۷درصد دیگر در سال جاری سقوط کند، چون رکود اقتصادی هم سفارشات داخلی و هم سفارشات خارجی را کاهش خواهد داد. البته تفاوت‌های زیادی بین وضعیت شاخه‌های مختلف این بخش مورد انتظار است. نشانه‌های اولیه حاکی از سقوط سفارشات جدیدی برای ماه دسامبر بود و کاهشی ۴۰درصدی را در مقایسه با دسامبر ۲۰۰۷ نشان می‌داد. در آخرین فصل ۲۰۰۸ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن سفارشات تا ۲۹درصد افت داشت.

البته برای کل سال ۲۰۰۸ این بخش در برابر ضعف فعالیت‌های اقتصادی جهان به خوبی مقاومت کرد و افزایشی ۴/۵درصدی را در ارزش کالاهای تولیدی‌اش نشان داد و این رقم بالغ بر ۱۹۴میلیارد یورو (۲۵۰میلیارد دلار) شد. صادرات به کشورهای توسعه‌یافته و ایجاد ۴۰هزار شغل جدید نیز از دیگر دستاوردهای آن در سال ۲۰۰۸ بود.

بازارهای عمده برای تولیدات آلمان شامل برزیل، چین، هندوستان و روسیه بود که در اصطلاح کشورهای «بریک» نامیده می‌شوند.

حتی ارزش صادرات در سال گذشته به رکورد جدیدی رسید و نسبت به سال ۲۰۰۷، ۰/۸درصد افزایش یافت. ابزار ماشین‌آلات، به عنوان مثال چرخ‌تراش فلزی، در تولید سایر ابزارآلات یا قطعات و محصولات نهایی کارخانجات تولید کالاهای مصرفی به کار می‌روند. این ابزار در کنار خودرو، صادرات کلیدی آلمان را تشکیل می‌دهند. آلمان در سال گذشته بزرگ‌ترین صادرکننده کالاهای کارخانه‌ای به لحاظ ارزش دلاری آن‌ها بود.

اقتصاد آلمان در میانه عمیق‌ترین رکود طی چند دهه اخیر قرار دارد و پس از آن که رشد اقتصادی آن در سال گذشته کاهش شدیدی یافته است، مقامات آلمانی پیش‌بینی کرده‌اند که ۲۵/۲درصد دیگر در سال ۲۰۰۹ شاهد افت خواهد بود.