گروه بین‌الملل- روز دوشنبه قیمت نفت خام کاهش یافت. زیرا این تصور وجود داشت که عمیق شدن رکود اقتصادی در آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان، موجب کاهش تقاضا برای نفت خام خواهد شد. براساس پیش‌بینی بلومبرگ احتمالا فعالیت تولیدی در آمریکا در ماه ژانویه با سریع‌ترین آهنگ طی ۲۸ سال گذشته کاهش یافته است. احتمالا در ماه ژانویه شاخص تولید کارخانه‌ای موسسه مدیریت عرضه از ۹/۳۲واحد در ماه دسامبر به ۵/۳۲واحد کاهش یافته است. رقم کمتر از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رکود اقتصادی است. تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز ۸/۳درصد کاهش یافته است.

اتحادیه کارگری استیل موافقت کرد تا مذاکرات خود را با پالایشگاه‌های آمریکا در مورد پیشنهاد قراردادها ادامه دهد و اعتصاب را به تاخیر بیندازد. این اعتصاب ۷/۸درصد از ظرفیت پالایشگاهی آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک، قیمت نفت خام برای تحویل در ماه مارس ۴۲/۱دلار یا ۴/۳درصد کاهش یافت و به ۲۶/۴۰دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه مارس نیز با ۴۸/۱ دلار یا ۲/۳درصد کاهش به ۴۰/۴۴ دلار در هر بشکه رسید. هفته گذشته قیمت فروش آینده نفت ۱۰درصد کاهش یافت. بهای نفت نسبت به بالاترین سطح خود یعنی رقم ۲۷/۱۴۷ دلار، ۷۱درصد سقوط کرده است. اما نسبت به پایین‌ترین میزان خود طی چهار سال گذشته یعنی رقم ۴۰/۳۲دلار، بهبود یافته است زیرا کشورهای عضو اوپک محدودیت عرضه را اعمال کرده‌اند.