گروه بین‌الملل- اوایل دیروز قیمت نفت در بورس نیویورک به بیش از بشکه‌ای ۴۷دلار رسید، چون واسطه‌های بازار تحت تاثیر میزان تقاضا و انطباق میزان کاهش تولید اوپک با برنامه اعلام شده قرار گرفتند اما ساعاتی بعد قیمت‌ها کاهش یافت.

در بورس نیویورک قیمت نفت سبک شیرین برای تحویل در ماه مارس با ۳۴/۱دلار افزایش به ۰۷/۴۷دلار در هر بشکه رسید و اما اواخر روز این رقم به بشکه‌ای ۸۹/۴۴ دلار رسید. مارک پروان استراتژیست ارشد کالاها در بانک ای‌ان‌زدملبورن می‌گوید: «دلالان نفتی امیدوارند، بهبودی در قیمت، ظرف یک ماه آینده پدید آید که شاید علت آن را بتوان تحقق بخشیدن اوپک به مصوبه‌های کاهش تولید خود دانست.»

از ماه سپتامبر سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت (اوپک) کاهش ۲/۴میلیون بشکه‌ای تولید را در هر روز تصویب کرده‌اند تا قیمت‌های نفت تثبیت شود، چون قیمت‌ها از اوج خود در ماه جولای که نزدیک به هر بشکه ۱۵۰ دلار بود حدود ۷۰درصد کاهش یافت. البته نسبت به تحقق مصوبه کاهش تولید اوپک تردیدهای زیادی وجود داشت، حتی تردید‌هایی وجود داشت نسبت به اینکه اگر همه این کاهش تولید هم محقق شود، آن قدر کفایت خواهد کرد که کاهش شدید تقاضا برای نفت خام را جبران کند.

اوپک حدود ۴۰درصد از عرضه نفت خام جهان را برعهده دارد. نگرانی‌های اقتصادی عامل دیگر تاثیرگذار بر قیمت نفت هستند. صدها شرکت آمریکایی از جمله پروکتر اند گمبل و استارباکس گزارشات مالی خود را به زودی منتشر خواهند کرد. احتمال تداوم طولانی مدت رکود اقتصادی در آمریکا خواهد توانست تقاضای نفت را کاهش دهد و این موضوع در کاخ سفید مطرح شده است.جو بایدن روز یکشنبه گذشته گفت: «اقتصاد آمریکا پیش از آن که بهبود یابد وخیم‌تر خواهد شد.»

در سایر معاملات بورس نیویورک قیمت فروش آینده بنزین به هر گالن ۱۳/۱ دلار رسید. قیمت گاز طبیعی به هر ۱۰۰۰ پای مکعب ۴۹/۴ دلار رسید. نفت کوره به هر گالن ۴۰/۱ دلار رسید. در لندن ارزش قراردادهای نفت برنت برای فروش در ماه مارس به ۸۸۰/۴۵ دلار رسید.