گروه بین‌الملل - هفته پیش رو بازار سهام آمریکا با نبردی دشوار رو به رو شد و سرمایه‌گذاران در بحبوحه‌ عمیق شدن رکود اقتصادی خود را برای حمله بی‌امان گزارشات ناخوشایند درآمدی شرکت‌ها و اخبار بد اقتصاد آماده می‌کنند. در هفته گذشته هر سه شاخص عمده به طور متوسط چهار درصد کاهش یافتند. اولین هفته معاملاتی سال ۲۰۰۹ با گزارش وزارت کار آمریکا مبنی بر بدترین کاهش شغل سالانه از جنگ جهانی دوم تاکنون به پایان رسید.

گزارش ناامید کننده روز جمعه نشان داد اقتصاد آمریکا ۶/۲میلیون شغل را در سال ۲۰۰۸ از دست داده است و بخش اعظم آن یعنی ۹/۱میلیون شغل در چهار ماه آخر سال از بین رفته است.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد: این بیشترین میزان از دست رفتن شغل از سال ۱۹۴۵ تاکنون بود و ۵۲۴۰۰۰ کاهش شغل در ماه دسامبر را نیز در بر داشت که این امر نرخ بیکاری آمریکا را به ۲/۷درصد رساند. نرخ بیکاری به بالاترین میزان خود طی ۱۶ سال اخیر رسیده است.ال گلدمن از مراکز واچویا سکیوریتیز می‌گوید: پس از آن که بررسی دقیق گزارشات اقتصادی نشان داد رکود اقتصادی در حال عمیق‌تر شدن است، بازار سهام هفته را با سقوط شاخص‌های عمده به پایان رساند.طی هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸/۴درصد سقوط کرد و به ۶۹/۹۰۳۴ واحد رسید. این در حالی است که این شاخص هفته قبل از آن شش‌درصد افزایش یافته بود.

همچنین طی هفته گذشته شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به تکنولوژی است ۷/۳درصد کاهش یافت و به ۵۹/۱۵۷۱ واحد رسید و شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۴/۴درصد سقوط کرد و به ۳۵/۸۹۰ واحد رسید.آمار ماهانه مشاغل، معرف اصلی قدرت اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و در این مورد بیانگر فقدان آن است. اقتصاد آمریکا در دسامبر سال ۲۰۰۷ وارد رکود شد.گزارش مشاغل بر چالش‌هایی تاکید کرد زمانی که رییس‌جمهوری منتخب باراک اوباما کار خود را آغاز کند با آن رو به رو خواهد شد. باراک اوباما قول داده است حل بحران اقتصادی را اولویت اول خود قرار دهد.به دلیل گزارش‌های بد فروش ماه دسامبر خرده فروشان که در هفته گذشته منتشر شد، سرمایه‌گذاران عملکرد ضعیفی را برای شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کنند.مارک پادو تحلیل‌گر کانتور فیتزجرالد می‌گوید، اغلب گزارش‌های درآمدی در هفته جاری منتشر می‌شود و بازار سهام دوباره اوضاع را محک می‌زند.