دنیای اقتصاد- روسیه تنها کشوری است که برخلاف سایر کشورهای نفتی به سرعت در حال آماده شدن برای روزهای نفت ارزان است و برای جلوگیری از شوک ارزی حتمی‌الوقوع تحت تاثیر سقوط نفت،در حال کاهش دادن تدریجی ارزش پول ملی خود، یعنی روبل است. معمولا کشورهای نفتی پس از کاهش دلارهای نفتی،تاوان چند سال تثبیت بازار ارز را با شوک ارزی می‌دهند. برای سیزدهمین بار طی دو ماه اخیر

روبل پایین ‌رفت

شادی آذری

بانک مرکزی روسیه دیروز اجازه داد تا بار دیگر ارزش پول این کشور افت شدیدی را در برابر دلار تجربه کند. این اقدام در تداوم کاهش ارزش روبل که از ۱۱نوامبر آغاز شد، صورت گرفته است و دلیل آن ادامه روند تضعیف اقتصاد این کشور است.

دیروز، یکشنبه ارزش روبل در برابر دلار نزدیک به ۵/۱روبل در بورس ارزهای میسکس افت کرد. به علاوه ارزش این پول در برابر سبد ارزی دلار - یورو حدود ۷/۱درصد سقوط کرد.

اما ارزش روبل در برابر یورو مقدار ناچیزی افزایش یافت و نسبت به پیش از آغاز تعطیلات زمستانی ۱۰روزه روسیه که هر یورو ۴/۴۱روبل بود، هر یورو به ۱/۴۱روبل رسید.

از تاریخ ۱۱نوامبر گذشته تاکنون این سیزدهمین سقوط ارزش پول ملی این کشور است. از آن تاریخ تاکنون روند کاهش ارزش روبل آغاز شده است. جرقه کاهش ارزش روبل با کاهش قیمت انرژی زده شد چون اقتصاد روسیه به شدت به منابع طبیعی آن وابسته است.

به طور طبیعی بانک مرکزی روسیه اجازه نمی‌دهد که این ارز بیش از یک درصد از ارزش خود را در یک روز از دست بدهد. ارزش روبل در برابر دلار از اوج خود در اوایل ماه اوت یعنی نرخ ۴/۲۳سقوط شدید ۲۰ درصدی را شاهد بوده است.

در عین حال، تولیدات صنعتی روسیه در ماه نوامبر ۱/۱۱درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت. وزیر صنایع و تجارت روسیه دیروز، یکشنبه اعلام کرد که تولیدات صنعتی این کشور بین ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۰۸ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۷/۲درصد افت را شاهد بوده است.

البته خبرهای اقتصادی خوبی نیز وجود داشته است. ارزش سهام روسیه به مدد بهبود قیمت نفت، دیروز، یکشنبه افزایش یافت و در واقع اولین روز بازارها پس از تعطیلات ۱۰ روزه زمستانی، با افزایش آغاز شد.

بانک مرکزی روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که ۴/۵۷میلیارد دلار از ذخایر خود را برای حمایت از روبل در ماه دسامبر مورد استفاده قرار داده است. این مقدار تقریبا دو برابر میزانی است که در ماه پیش از آن مورد استفاده قرار گرفته بود.

نخست‌وزیر روسیه، ولادیمیر پوتین در ماه دسامبر گفته بود که روسیه از ذخایر ارزهای خارجی خود برای خرید روبل استفاده می‌کند تا از سقوط ارزش پول ملی خود جلوگیری کند طوری‌که «هر یک از شهروندان بتواند تصمیم بگیرد که با پس‌اندازهای خود چه کند.»

اما بسیاری از اقتصاددانان سرعت بیشتری را در سقوط ارزش روبل پیش‌بینی می‌کنند. کرملین با هیجان زیاد سعی دارد از تکرار بحران مالی سال ۱۹۹۸ پیشگیری کند. در آن تاریخ روس‌ها همزمان با سقوط ارزش روبل برای پس گرفتن پس‌اندازهای خود هجوم آورده‌ بودند.