فارس - مقامات سوری اعلام کردند موافقت‌نامه تجارت آزاد بین سوریه و اتحادیه اروپا می‌تواند بازار ۴۵۰‌میلیون نفری را به روی محصولات این کشور باز کند. هفته‌نامه میس نوشت سوریه و اتحادیه اروپا با امضای پیش‌نویس یک موافقت‌نامه در دمشق، راه را برای امضای یک قرارداد نهایی همکاری در سال ۲۰۰۹ باز نمودند. این موافقت‌نامه که بیشتر به مسائل اقتصادی مربوط می‌شود، منجر به ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین سوریه و اتحادیه اروپا در یک دوره ۱۲ ساله خواهد شد.

موافقت‌نامه مذکور مذاکرات سیاسی، فرهنگی، علمی و فنی را نیز شامل می‌شود.

رییس کمیسیون دولتی برنامه‌ریزی سوریه و معاون رییس روابط خارجی کمیسیون اروپا این قرارداد را امضا کرده‌اند.

بعد از دیدار ماه نوامبر معاون نخست وزیر سوریه با کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل، بنیتا فرررو اعلام کرد، پیش‌نویس این موافقت‌نامه که در سال ۲۰۰۴ نوشته شده باید با توجه به تغییراتی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به وجود آمده است و نیز به خاطر اصلاحات انجام شده در تعرفه‌های گمرکی سوریه، مورد بازنگری قرار بگیرد.

گفتنی است در سال ۲۰۰۴‌، به دلیل ترور نخست وزیر لبنان، رفیق حریری، امضای موافقت‌نامه به تعویق افتاد. بعد از آن بعد از سفر بشار اسد به پاریس برای شرکت در اجلاس اتحادیه کشورهای حوزه مدیترانه روابط سوریه و اتحادیه اروپا در ماه جولای، این روابط مجددا رو به بهبود رفت.

قرار است قرار‌داد جدید و بازنگری شده، در نیمه اول سال ۲۰۰۹ به امضا برسد؛ اما دیپلمات‌های سوری معتقدند اتحادیه اروپا هنوز تردیدهایی در مورد همکاری با سوریه دارد.

گفتنی است برای اجرایی شدن این موافقت‌نامه، تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا باید به آن رای مثبت بدهند.