نشست دو روزه فدرال رزرو

گروه بین‌الملل - روز دوشنبه ۱۵دسامبر فدرال رزرو آمریکا نشست دو روزه خود را برای بررسی چگونگی حل مشکلات اقتصادی این کشور، آغاز کرد. در این نشست احتمال کاهش نرخ بهره وجود دارد و ناظران بر این باورند که فدرال رزرو اقداماتی نامرسوم را برای جان بخشیدن به اقتصاد دچار مشکل آمریکا اعلام خواهد کرد. تردید در مورد آینده شرکت‌های خودروسازی جنرال‌موتورز، کرایسلر به مشکلات اقتصادی افزوده است. این دو شرکت، روز جمعه نتوانستند طرح نجات دولت را به دست آورند. این دو شرکت خودروسازی تلاش می‌کنند قبل از اینکه بوش کاخ سفید را به باراک‌اوباما تحویل دهد از ورشکستگی نجات یابند. آنها تلاش می‌کنند از بودجه نجات موسسات مالی پول دریافت کنند.

اعلام زیان فصلی گلدمن ساکس

موسسه مالی گلدمن ساکس، که زمانی یک ماشین پول‌ساز معتبر برای آمریکا بود، زیان به وجود آمده به دلیل بحران اعتبارات را اعلام می‌کند. این بانک سرمایه‌گذاری روز سه‌شنبه زیان بی‌سابقه فصلی خود را اعلام خواهد کرد. در ماه سپتامبر با وخیم‌تر شدن بحران اعتبارات، موسسه مالی گلدمن ساکس مجبور شد به یک بانک بازرگانی تبدیل شود. زیرا سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به الگوی خطر کردن این بانک از دست دادند. این بانک همچنین مجبور شد از ۱۰میلیارد بودجه نجات دولت استفاده کند.

طرح بحران انسانی زیمبابوه در شورای امنیت

همچنان که صدای رهبران جهان برای کناره‌گیری موگابه از قدرت بلندتر می‌شود، اقدام برای حل بحران انسانی در زیمبابوه برای بحث در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد شد.

تورم شدید و کمبود غذا این کشور را به ویرانی کشانده است و شیوع وبا ادامه دارد. تلاش‌ها برای مطرح‌کردن این مساله در سازمان ملل با مخالفت چین و روسیه روبه‌رو شده بود به این دلیل که این موضوع داخلی است و امنیت منطقه را تهدید نمی‌کند. اما سرایت وبا از مرزهای زیمبابوه دیگر قابل تحمل نیست.

خروج نیروهای کره‌جنوبی از عراق

روز یک‌شنبه ۲۰دسامبر کره‌جنوبی باقیمانده نیروهای خود را از عراق خارج می‌کند. این کشور سومین نیروی نظامی بزرگ را در عراق داشت. انگلستان نیز به تازگی اعلام کرد تا اواسط سال ۲۰۰۹ همه سربازان خود را به جز تعداد معدودی از عراق خارج خواهد کرد. باراک‌اوباما رییس‌جمهوری منتخب آمریکا نیز خواستار خروج همه نیروهای جنگی آمریکا تا بهار سال ۲۰۱۰ از عراق شد.