فارس- بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بانکی ۱۵ کشور منطقه یورو را از ۲۵/۳ درصد به ۵/۲ درصد کاهش داد تا از تشدید بحران و رکود اقتصادی در این منطقه جلوگیری کند. کاهش نرخ بهره بانکی در اروپا برای سومین ماه متوالی صورت می‌گیرد و بانک مرکزی اروپا تلاش وسیعی را برای جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی منطقه یورو آغاز کرده است. بانک‌های مرکزی سراسر جهان، موج گسترده‌ای از کاهش نرخ بهره بانکی را به منظور جلوگیری از رکود اقتصادی، آغاز کرده‌اند. بانک مرکزی انگلیس نیز نرخ بهره بانکی را از ۳ به ۲درصد کاهش داد. بانک مرکزی سوئد نیز نرخ بهره بانکی این کشور را با ۷۵/۱درصد کاهش به کمتر از ۲درصد رساند. مقام‌های بانکی دانمارک و نیوزیلند نیز نرخ بهره بانکی را کاهش دادند. آمارهای رسمی وقوع رکود اقتصادی در اروپا را تایید می‌کند. کاهش نرخ بهره بانکی در اروپا تا این حد در طول ده سال اخیر بی سابقه است. یورگ رادک، کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی و تجاری در این باره گفت: بانک مرکزی اروپا چاره‌ای جز کاهش نرخ بهره بانکی در شرایط سخت کنونی نداشته است. فعالیت‌های اقتصادی در اروپا به شدت رو به کاهش است و رکود اقتصادی به تدریج سراسر اروپا را فرا خواهد گرفت.

ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا نیز تصریح کرد: به احتمال زیاد اقتصاد جهانی طی سال ۲۰۰۹ نیز ضعیف خواهد بود و تقاضا در منطقه یورو نیز همچنان روندی نزولی خواهد داشت.

وی افزود: بحران مالی جهانی موجب تضعیف بیشتر اقتصاد منطقه یورو خواهد شد و میزان بی اعتمادی تجاری در بین کشورهای اروپایی رو به افزایش خواهد بود. البته فشارهای تورمی در اروپا طی سال ۲۰۰۹ کاهش خواهد یافت. به اعتقاد برخی کارشناسان، نرخ بهره بانکی اروپا بیش از پیش کاهش خواهد یافت. کارستن برزسکی، کارشناس موسسه آی ان جی در این باره گفت:اگرچه مردم اروپا نگران تورم نیستند، ولی رکود اقتصاد اروپا روز به روز بدتر می‌شود. این در حالی است که اکثر کشورهای اروپایی طرح‌های نجات اقتصادی را ارائه کرده‌اند. نیکولای سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه طرح ۲۶ میلیارد یورویی را برای تقویت بخش مالی این کشور ارائه کرده است.