مذاکرات تغییرات آب و هوایی در لهستان

گروه بین‌الملل - روز دوشنبه نمایندگان ۱۹۰ کشور در پزنان لهستان برای مذاکرات سازمان داده شده از سوی سازمان ملل در مورد تغییرات آب‌و‌هوایی گردهم آمدند. برنامه‌های بلندپروازانه کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن ممکن است در حاشیه قرار بگیرد، زیرا کشورها تلاش می‌کنند مشکلات مربوط به بحران اعتبارات و رکود اقتصادی را در کشورهای پیشرفته حل کنند. اما کشورها به خاطر اقدامات «سبز» گوناگون از جمله بسته‌های محرک اقتصادی اعلام شده برای مبارزه با رکود اقتصادی به خودشان تبریک خواهند گفت. احتمال کسب اکثریت سنا توسط دموکرات‌ها

حزب دموکرات آمریکا ممکن است ۶۰ کرسی اکثریت مطلق سنای را به دست آورد. رقابت تعیین‌کننده امروز، سه‌شنبه دوم دسامبر در ایالت جورجیا برگزار می‌شود. در این ایالت سکس‌بای چمبلیس نماینده کنونی حزب جمهوری‌خواه نتوانست ۵۰درصد را که برابر قوانین دولتی برای حفظ کرسی مجلس لازم است به دست آورد. پیش‌بینی می‌شود بازشماری طولانی در مینه‌سوتا به پایان برسد. در این ایالت نورم کولمن، سناتور جمهوری‌خواه فعلی، احتمالا توسط آن فرانکن که یک کمدین است شکست داده خواهد شد. در مورد این رقابت در دادگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. یک بازشماری طولانی دیگر به تازگی در آلاسکا موجب پیروزی کاندیدای دموکرات ماک بگیچ در برابر تداستیونس کاندیدای جمهوری‌خواه شد. استیونس کمی قبل از انتخابات به اتهام رشوه‌خواری محکوم شده بود.

کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و انگلستان

پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی اروپا در نشست خود در روز پنج‌شنبه چهارم دسامبر، نرخ بهره را در ناحیه یورو کاهش دهد. زیرا ارقام اقتصادی نشان داد تورم در ماه نوامبر به شدت کاهش یافته است و اقتصاد دچار رکود شده است. اخبار بد اقتصادی بانک مرکزی اروپا را وادار خواهد کرد دست کم نرخ بهره را نیم‌درصد کاهش دهد و آن را به ۷۵/۲درصد برساند. پیش‌بینی می‌شود بانک انگلستان نیز که در چهارم دسامبر تشکیل جلسه می‌دهد نرخ بهره انگلستان را کاهش دهد.

انتخابات در غنا

روز یکشنبه هفتم دسامبر در غنا که در بین کشورهای آفریقایی موقعیت کمی داشته است انتخابات برگزار می‌شود. از سال ۱۹۹۱ که دموکراسی در غنا دوباره برقرار شد و کمیسیون مستقل و کارآمد انتخابات تشکیل شد، این کشور به خاطر آزادی شخصی و ثبات سیاسی مشهور شده است. اما انگیزه تقلب در انتخابات بالا است. بین دو حزب اصلی این کشور یعنی حزب نوین وطن‌پرستی و حزب ملی کنگره دموکرات‌ رنجش‌های فراوانی وجود دارد و اکتشاف نفت در غنا بدین معنی است که برنده انتخابات از ۳میلیارد‌دلار درآمد نفتی در سال ۲۰۱۰ بهره‌مند خواهد شد.