ایرنا- بانک مرکزی آمریکا از یک بسته کمک مالی جدید ۸۰۰ میلیارد دلاری برای نجات اقتصاد بحران‌زده این کشور خبر داد.

شبکه خبری بی.بی.سی روز چهارشنبه در این باره گفت: این بسته کمک مالی قرار است به منظور بهبود شرایط اقتصاد بیمار آمریکا، به سیستم مالی آن کشور تزریق شود. بانک مرکزی آمریکا در این زمینه اعلام کرد: از این مبلغ، ۶۰۰ میلیارد دلار در بخش مسکن و افزایش سقف اعتبارات لازم در این بخش از اقتصاد کشور، هزینه خواهد شد.

۲۰۰میلیارد دلار دیگر نیز برای حمایت از مصرف کنندگان آمریکایی، در زمینه های مختلف مانند: پرداخت وام‌های گوناگون به مشتریان و شرکت‌های کوچک بازرگانی، بالا بردن اعتبار کارت‌های اعتباری و پرداخت وام‌های دانشجویی، در نظر گرفته شده است. این در حالی است که «هنری پاولسون»، وزیر خزانه‌داری آمریکا هدف از این طرح کمک مالی ۸۰۰ میلیارد دلاری را اعتبار بخشیدن بیشتر به مصرف‌کنندگان آمریکایی توصیف کرده است. به گزارش بی.بی.سی، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد، تولید ناخالص داخلی این کشور بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر به میزان نیم درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که طبق برآوردهای اولیه، این کاهش سه دهم درصد پیش بینی شده بود. برپایه این گزارش، کاهش تولید ناخالص داخلی آمریکا طی ۲۸ سال گذشته بی سابقه بوده است. به گزارش بی.بی.سی، شرایط اقتصادی در آمریکا به مراتب دشوارتر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد.

از سوی دیگر، «باراک اوباما»، رییس‌جمهور منتخب آمریکا اظهار داشته است که با توجه به بحران اقتصادی آمریکا، اصلاحات بودجه‌ای در این کشور «الزام آور» است. وی در کنفرانس خبری طی روزهای گذشته گفته بود: اقدام به این کار، یک گزینه نیست، بلکه یک نیاز است. بسته کمک های مالی در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، چندین بار و به انواع گوناگون از سوی دولت وی از کنگره درخواست شده است. در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۷ مقامات دولت آمریکا کار روی بسته کمک مالی ۷۰۰ میلیارد دلاری برای کمک به موسسات اعتباری و بانکی ورشکسته آن کشور را آغاز کرد. در ششم اکتبر گذشته بانک مرکزی آمریکا از تقبل کوتاه مدت پرداخت دیون و بدهی‌های این موسسات سخن به میان آورد. این در حالی بود که در ۱۴ اکتبر دولت آمریکا از تغییر در نحوه تخصیص بسته کمک مالی ۷۰۰ میلیارد دلاری خبر داد و در ۱۲ نوامبر مقامات دولت آمریکا طرح خرید وام‌های مشکل دار بانک های معتبر آمریکایی را از محل پرداخت بسته کمک ۷۰۰ میلیارد دلاری منتفی اعلام کردند.