فارس - منابع تجاری اعلام کردند گسترش فعالیت دزدان دریایی در خلیج عدن، انتقال نفت خام را از منطقه خاورمیانه به اروپا با تاخیر ۱۵ روزه مواجه کرده است. منابع تجاری اعلام کردند که گسترش فعالیت دزدان دریایی در خلیج عدن موجب اختلال شدید در روند تجارت جهانی طی ماه‌های اخیر شده است.

شرکت تی‌ام‌تی تایوان بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی آسیا اعلام کرد، این شرکت مسیر کشتی‌های تجاری خود را به سمت آفریقای جنوبی تغییر داده است تا از خطرات ناشی از حمله دزدان دریایی در امان باشد. کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها ترجیح می‌دهند به جای عبور از کانال سوئز، مسیر بیشتری را بپیمایند و از مسیر دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی حرکت کنند. این مساله موجب تاخیر ۱۵ روزه در انتقال نفت از خلیج فارس به پالایشگاه‌های مدیترانه خواهد شد. انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از خلیج فارس به شمال اروپا از طریق مسیر کانال سوئز نیز ۱۹ روز به طول می‌انجامد، ولی با تغییر مسیر نفتکش‌ها، این میزان ۱۴‌روز افزایش خواهد یافت و به ۳۳‌روز می‌رسد. کارشناسان تجاری نسبت به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش موجودی انبارها هشدار می‌دهند. در شرایط عادی روزانه ۲/۲‌میلیون بشکه نفت خاورمیانه از طریق کانال سوئز به اروپا صادر می‌شود.

بر اساس این گزارش مصرف‌کنندگان انرژی در آمریکای شمالی و جنوبی از گسترش دزدی‌های دریایی متضرر نمی‌شوند، چون نفتکش‌ها به مقصد این منطقه از مناطق پرخطر عبور نمی‌کنند.