کتایون همایونی

روز دوشنبه برنامه دولت برای نجات موسسه مالی سیتی گروپ موجب افزایش شاخص‌ها برای دومین روز متوالی در وال استریت شد. زیرا سرمایه‌گذاران امیدوار شدند که مشکلات صنعت مالی سرانجام به پایان خواهدرسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز حدود ۴۰۰ واحد افزایش یافت و همه شاخص‌های عمده بیش از ۵/۴درصد افزایش یافتند.

این افزایش شاخص، اولین افزایش دو روزه را طی سه هفته موجب شد و شاخص داوجونز بیشترین افزایش دوروزه درصدی را از اکتبر سال ۱۹۸۷ تاکنون تجربه کرد. افزایش ۸۹۱واحدی شاخص داوجونز طی دو روز سقوط ۸۷۲ واحدی این شاخص را در دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه محو کرد. سرمایه‌گذاران در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در مورد سرنوشت موسسه مالی سیتی گروپ و به طور کلی بخش مالی و آینده خودروسازان آمریکایی نگران بودند. گرچه سرمایه‌گذاران اواخر هفته گذشته می‌دانستند که نجات موسسه مالی سیتی گروپ در راه است، با این وجود از تصمیم‌ دولت برای سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد دلاری در این موسسه و تضمین ۳۰۶میلیارد دلار از دارایی‌های آن دلگرم شدند. اشتیاق وال استریت افزایش یافت، نه تنها به دلیل اینکه این برنامه نجات تردید در مورد سرنوشت سیتی گروپ را برطرف کرد بلکه به دلیل آنکه این اقدام الگویی را در مورد چگونگی تثبیت دیگر بانک‌ها توسط دولت ارائه داد. اما هنوز بازار سهام نگران است، به خصوص به دلیل اینکه اقتصاد در رکودی جدید به سر می‌برد. شاخص داوجونز ۹۷/۳۹۶ واحد یا ۹۳/۴درصد افزایش یافت و به ۳۹/۸۴۴۳ واحد رسید. آخرین افزایش دو روزه این شاخص سی‌ام و سی و یکم اکتبر بود.

دیگر شاخص‌های عمده نیز با افزایش روبه رو شدند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۷۸/۵۱ واحد یا ۴۷/۶درصد افزایش یافت و به ۸۱/۸۵۱ واحد رسید و شاخص نسدک کامپوزیت ۶۷/۸۷ واحد یا ۳۳/۶درصد افزایش یافت و به ۰۲/۱۴۷۲ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است، ۲۵/۳۰ واحد یا ۴۴/۷درصد افزایش یافت و به ۷۹/۴۳۶ واحد رسید. روز سه‌شنبه بورس‌های آسیا به شدت افزایش یافتند زیرا سرمایه‌گذاران در مورد دومین روز متوالی افزایش شاخص‌ها در وال‌استریت مطمئن شدند. واکنش اولیه به نجات موسسه مالی سیتی گروپ در آسیا چندان جدی نبود و اکثر شاخص‌ها روزدوشنبه را با کاهش به پایان رساندند. اما سرمایه‌گذاران آسیایی پس از آنکه افزایش شاخص‌ها را در اروپا و آمریکا مشاهده کردند، به این روند پیوستند. در ژاپن که روز دوشنبه تعطیل بود، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۱۴/۴۱۳ واحد یا ۲/۵درصد افزایش یافت و به ۹۳/۸۳۲۳ واحد رسید. شاخص ای اس ایکس ۲۰۰ استاندارد اندپورز استرالیا ۸/۵درصد افزایش یافت و به ۴/۳۶۲۳ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ حدود ۴درصد افزایش یافت و به ۴۲/۱۲۹۴۰ واحد رسید و شاخص اصلی فیلیپین بیش از ۶درصد افزایش یافت.