رفیعه هراتی

روز دوشنبه قیمت نفت ناگهان ۶۱/۴دلار افزایش یافت و به ۵۴/۵۴ دلار در هر بشکه رسید. علت این افزایش ناگهانی اعلام نجات موسسه مالی سیتی‌گروپ آمریکا توسط دولت بود. اما روز سه‌شنبه قیمت نفت کاهش یافت و به کمتر از ۵۳ دلار در هر بشکه رسید. زیرا سرمایه‌گذاران تردید داشتند آیا نجات سیتی‌گروپ توسط دولت، اطمینان کافی ایجاد خواهد کرد تا مانع از سقوط قیمت نفت شود یا خیر؟

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک، قیمت نفت‌خام سبک شیرین برای تحویل در ماه ژانویه کاهش یافت و به ۱۱/۵۲ دلار در هر بشکه رسید. پس از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا نجات موسسه مالی سیتی‌گروپ را اعلام کرد، ارزش قراردادها ناگهان ۵۷/۴ دلار افزایش یافت و به ۵۰/۵۴ دلار رسید. سرمایه‌گذاران به دنبال نشانه‌ای هستند که آیا اوپک سهمیه تولید را در نشست غیررسمی خود در ۲۹ نوامبر کاهش خواهد داد یا خیر؟

رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا روز یک‌شنبه گفت: اوپک باید در نشست قاهره تولید را تا یک‌میلیون بشکه در روز کاهش دهد. در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت آینده بنزین کاهش یافت و به ۱۳/۱ دلار در هر گالن رسید. نفت کوره۷۴/۱ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه ژانویه به ۷۲/۶ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید.