فارس - صندلی رییس پارلمان اوکراین همچنان خالی است و نمایندگان حتی در این خصوص هم نمی توانند به توافق برسند و احتمال استعفای یولیا تیموشنکو از پست نخست وزیری بیشتر شده است. پارلمان اعلای اوکراین (رادا) که همچنان صندلی ریاست آن خالی است، به هیچ وجه نمی‌تواند برای خود رییس تازه‌ای برگزیند و این در حالی است که یولیا تیموشنکو، نخست وزیر

اوکراین نیز در حال آماده کردن خود برای برکناری است.

روز پنج شنبه نیز نمایندگان پارلمان اوکراین موفق نشدند برای خود رییسی برگزینند. این مساله حتی در دستور کار پارلمان نیز قرار نگرفت. نشست روز پنج‌شنبه رادا تنها بعد از یک ساعت و نیم به کار خود پایان داد.

پارلمان اوکراین زودتر از ۲ دسامبر قصد ندارد به بررسی این مساله بپردازد، چرا که نامزد خاصی برای این پست وجود ندارد تا بتواند حدنصاب حداقل ۲۲۶ رای مثبت را به دست آورد.

برخی از نمایندگان اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه چاره برون رفت از بن بست، انتخابات پارلمانی پیش از موعد است. ولی یولیا تیموشنکو کمافی السابق مخالف این مساله است. وی حتی حاضر است پست نخست وزیری را از دست بدهد، به شرط آنکه یک «ائتلاف گسترده» در پارلمان تشکیل شود. این در حالی است که نمایندگان پارلمان در این خصوص هم با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.

برای فراهم شدن شرایط در پارلمان نه تنها برای رای‌گیری، درگیری و در اختیار گرفتن تربیون مجلس، بلکه برای تصویب قوانین کشور، نیاز به وجود ریاست پارلمان است، چرا که

فقط در صورت حضور وی است که هر نوع تصمیمی از سوی نمایندگان می تواند اعلام شود؛ از جمله در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام.

این در حالی است که ویکتور یانوکوویچ، رهبر حزب مناطق اوکراین معتقد است که این کشور در معرض تهدید جدی قرار دارد و اگر رهبران سیاسی کشور خط مشی خود را تغییر ندهند، این کشور ممکن است استقلال خود را از دست بدهد.