گروه بین‌الملل- روز دوشنبه وال‌استریت با کاهش شدید شاخص‌ها روبه‌رو شد. زیرا سرمایه‌گذاران نشانه‌های بیشتری از ضعف اقتصادی از جمله دور جدیدی از اخراج‌ها در بخش مالی را بررسی کردند. پس از یک هفته متلاطم که با کاهش ۳۴۰واحدی شاخص میانگین صنعتی داوجونز همراه بود، سرمایه‌گذاران از آخرین اخبار آرامش خاطر نیافتند. بازار در طول روز نوسان داشت و سرانجام شاخص داوجونز ۲۲۳واحد کاهش یافت.

بانک‌ها هنوز در نتیجه زیان‌های کلان مربوط به بدهی‌های معوقه‌ وام مسکن، با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل موسسه سیتی گروپ در فصل‌های آتی ۵۳۰۰۰ شغل دیگر را کاهش خواهد داد. این موسسه اعلام کرد علاوه بر کاهش مشاغل قصد دارد هزینه‌ها را حدود ۲۰درصد کاهش دهد و از فصل اول امسال تاکنون نیز بیش از ۲۰درصد از دارایی‌های خود را کاهش داده است.

سرمایه‌گذاران همچنین منتظر بودند ببینند خودروسازان آمریکایی از ورشکستگی نجات داده می‌شوند یا خیر. دموکرات‌های سنا قصد دارند بخشی از برنامه نجات ۷۰۰میلیارد دلاری وال استریت را برای سرپانگه‌داشتن سه شرکت بزرگ خودروسازی دیترویت اختصاص دهند.

این سه شرکت خودروسازی عبارتند از: جنرال موتورز، فورد موتور و کرایسلر.

شاخص داوجونز ۷۳/۲۲۳ واحد یا ۶۳/۲درصد کاهش یافت و به ۵۸/۸۲۷۳ واحد رسید.

شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۵۴/۲۲واحد یا ۵۸/۲درصد سقوط کرد و به ۷۵/۸۵۰ واحد رسید وشاخص نسدک کامپوزیت ۸۰/۳۴ واحد یا ۲۹/۲درصد کاهش یافت و به ۰۵/۱۴۸۲ واحد رسید.

شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۱۶/۵ واحد یا ۱۳/۱درصد کاهش یافت و به ۳۶/۴۵۱ واحد رسید.

ارزش سهام شرکت جنرال موتورز ۱۷ سنت یا ۷/۵درصد افزایش یافت و به ۱۸/۳درصد رسید. ارزش سهام شرکت فورد ۸ سنت کاهش یافت و به ۷۲/۱دلار رسید.

روز سه‌شنبه در پی کاهش شاخص‌ها در وال استریت و اعلام شرکت‌های مالی بین‌المللی مبنی بر کاهش مشاغل، بازار سهام آسیا سقوط کردند.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن یک روز پس از اعلام رکود اقتصادی در این کشور ۱۷/۱۹۴ واحد یا ۳/۲درصد کاهش یافت و به ۴۱/۸۳۲۸ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنک کنگ ۹/۲درصد کاهش یافت و به ۲۳/۱۳۱۳۱ واحد رسید.

سرمایه‌گذاران از اخبار مربوط به بخش مالی نگران شدند. این بخش هنوز به دلیل بحران به وجود آمده از وام‌های ساب پرایم در آمریکا دچار مشکل است.

در لندن در آغاز معاملات شاخص فوتسی ۰۴/۰درصد افزایش یافت، زیرا پیش‌بینی می‌شد آمار رسمی اولین کاهش تورم را طی بیش از یک سال نشان دهد.