فارس - نخست وزیر روسیه با تاکید بر حمایت این کشور از تشکیل اوپک گازی گفت: می‌خواهم یک بار برای همیشه بگویم هیچ دلیلی برای نگرانی غربی‌ها در این خصوص وجود ندارد‌. ولادیمیر پوتین در دیدار با احمد نظیف همتای مصری خود تصریح کرد‌: روسیه از طرح تشکیل اوپک گازی حمایت می‌کند، ولی مسکو از نگرانی‌های کشورهای غربی نیز نسبت به تشکیل این سازمان کاملا آگاهی دارد‌.

وی افزود: می‌خواهم یک بار برای همیشه این مطلب را بگویم که هیچ دلیلی برای نگرانی غربی‌ها وجود ندارد‌. مذاکرات کشورهای تولید کننده گاز با هدف تامین امنیت عرضه انرژی به کشورهای مصرف کننده است.

وی در عین حال گفت: البته روسیه از حق مسلم و استقلال خود برای امضای قرارداد در زمینه تشکیل هر نوع کارتلی با سایر کشورها‌، چشم پوشی و صرفنظر نخواهد کرد‌.

کارشناسان انرژی معتقدند ماهیت بازارهای نفت و گاز با همدیگر تفاوت‌های اساسی دارد و تشکیل اوپک گازی در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود‌. صادرات گاز روسیه عمدتا از طریق خط لوله است و بخش زیادی از صادرات گاز قطر به صورت ال ان جی است‌. نروژ و الجزایر نیز تاکنون موضع رسمی خود را در قبال تشکیل اوپک گازی اعلام نکرده‌اند‌.

پوتین در ادامه خواستار افزایش نفوذ و حضور روسیه برای تعیین قیمت جهانی نفت شد و گفت: روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت جهان نمی‌تواند گوشه ای بنشیند و شاهد تعیین قیمت نفت در بازارهای جهانی باشد‌. روسیه باید مکانیسم‌هایی طراحی کند تا در تعیین قیمت نفت اثر گذار باشد‌.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روسیه درخواست اوپک برای کاهش تولید خود به منظور جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت را رد کرده است.

روسیه طی سال‌های اخیر با کاهش رشد تولید نفت روبه‌رو بوده است‌. مالیات بر شرکت‌های نفتی و افزایش تعرفه صادرات نفت خام‌، مهمترین علل کاهش رشد تولید نفت این کشور به شمار می‌رود‌.