جهان در هفته پیش رو - ۲۸ آبان ۸۷

مذاکرات روسیه و گرجستان در ژنو

رفیعه هراتی - روز سه‌شنبه ۱۸نوامبر روسیه و گرجستان نشستی را برای مذاکره در مورد مناطق جدایی‌طلب اوستیای جنوبی و آبخازی در ژنو برگزار خواهند کرد. این نشست به دعوت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار می‌شود.این مذاکرات قرار بود در ماه اکتبر برگزار شود، اما به دلیل مخالفت نمایندگان گرجستان با حضور مقاماتی از اوستیای‌جنوبی و آبخازی منحل شد.گرجستان اعلام کرد این بار آماده شرکت در مذاکرات است و روسیه را در مورد رها کردن مذاکرات به منظور فرونشاندن تنش‌ها در منطقه مقصر دانست. بررسی برنامه نجات خودروسازان آمریکا

انتظار می‌رود کنگره آمریکا نجات خودروسازان آمریکایی را از ورشکستگی بررسی کند. رهبران دموکرات تاکید می‌کنند به زودی یک وام اضطراری ۲۵میلیارد دلاری برای سه شرکت بزرگ خودروسازی دیترویت فراهم می‌شود، گرچه دولت بوش با این برنامه نجات مخالف است. شرکت جنرال موتورز قبل از پایان سال با کمبود پول نقد مواجه خواهد شد.اگر شرکت‌های جنرال موتورز، فورد و کرایسلر این پول را دریافت کنند، بعید است که برای ادامه حیات آنها کافی باشد. اگر پول نقدی به جنرال موتورز اختصاص داده نشود دیر یا زود این شرکت اعلام ورشکستگی خواهد کرد.

تحقیق در مورد فروپاشی موسسات آمریکایی

کمیته کنگره آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۰نوامبر تحقیق در مورد فروپاشی‌ مالی موسسات مالی فردی مک‌ و فانی‌‌می را آغاز خواهد کرد. کمیته نظارت بر کاخ سفید و اصلاحات دولت نیز تصاحب این دو موسسه توسط دولت را بررسی خواهد کرد. این دو موسسه مالی قبل از مداخله دولت از زیان‌های بسیار و کاهش سرمایه آسیب دیده بودند.

اجلاس همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوسیه

پس از نشست گروه ۲۰ در مورد بحران مالی جهان، گروهی از رهبران جهان دوباره گردهم می‌آیند تا در مورد مشکلات اقتصادی مذاکره کنند. اجلاس همکاری اقتصاد آسیا- اقیانوسیه روز شنبه ۲۲ نوامبر در لیما، پایتخت پرو برگزار خواهد شد. جورج بوش، هوجینتائو و مدودف به همراه رهبران استرالیا، ژاپن و دیگر رهبران منطقه در مورد راه‌های تقویت تجارت آزاد در این منطقه و همچنین در مورد بحران مالی و اوضاع بد اقتصادی سخنرانی خواهند کرد.

منبع: اکونومیست