مصطفی جعفری

با پایان یافتن رقابت‌های انتخاباتی در ایالات‌متحده و مشخص شدن آینده قوه مجریه و ترتیب کرسی‌های کنگره به نظر می‌رسد پیش‌بینی سرمقاله وال استریت ژورنال در وقوع یک اکثریت تاریخی برای لیبرال‌ها در نظام سیاسی آمریکا محقق گردیده است. با وجود برخورداری از این اکثریت، باراک اوباما رییس جمهور دموکرات ایالات‌متحده، در انتخابات اعضای کابینه با وضعیت پیچیده‌ای روبه‌رو است. از یک طرف بحران اقتصادی و تبعات بالقوه سیاسی و اجتماعی آن اوباما را به سمت تشکیل کابینه‌ای از ستاره‌ها سوق خواهد داد، گو اینکه تنها عمل عقلایی در وضعیت فعلی استفاده از افرادی است که از نظر سوابق کاری و پیشینه علمی،‌ کارنامه‌ قابل دفاع و جالب توجهی داشته باشند.

از سوی دیگر اوباما باید با انتخاب اعضای کابینه به رای‌دهندگان پرشور آمریکا نشان دهد که در تحقق ایده تغییر تا چه میزان جدی است و در عین حال به عنوان رییس جمهوری آمریکا در جهت حفظ مشروعیت عمومی نهاد ریاست جمهوری باید به گونه‌ای از میان اقلیت جمهوری‌خواه نمایندگانی متمایل به نقطه نظرات خود را در درون قوه مجریه به کار گیرد. نکته‌ای که در آخرین مناظره‌ انتخاباتی اوباما صراحتاً به آن اشاره کرد؛ یعنی حفظ فضای دو حزبی در درون دولت.

در تحقق این ایده، کالین پاول وزیر امورخارجه سابق کابینه جورج بوش شاید مطرح‌ترین گزینه انتخاب در کابینه باشد. آخرین گمانه‌زنی‌ها از ترکیب کابینه باراک اوباما به شرح زیر می‌باشد:

وزیر امور خارجه: بیل ریچارد سون/ جان کری/ مارک گراسمن/ نانسی پلوسی/ هیلاری کلینتون

وزیر دفاع: چاک هاگل/ مایکل فلورنوی/ جک رید

وزیربازرگانی: نورمان.آر. آگوستین/ آستین گونوبی

نماینده ایالات‌متحده در سازمان ملل: ال‌گور/ کارلوس پاسکوآل/ سوزان رایس

مشاور امنیت ملی: بیل آیرز/ سوزان رایس/

وزیر خزانه داری: بارنی فرانک/ تیموتی. اف گیتنر

وزیر کشاورزی: چارلی استن هلم

وزیر آموزش: کالین پاول/ جوئل کلین

وزیر بهداشت: روزا دلورا

وزیر حمل‌و‌نقل: اد رندلز