ادامه کاهش قیمت نفت به کمتر از 56 دلار

گروه بین‌الملل- روز دوشنبه قیمت نفت کاهش یافت و به کمتر از بشکه‌ای ۵۶ دلار رسید زیرا خبر رکود اقتصادی در ژاپن نگرانی سرمایه‌گذاران را در مورد رکود اقتصادی جهانی تایید کرد. رکود اقتصادی به تقاضا برای نفت خام لطمه وارد می‌کند.در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک، قیمت نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه دسامبر کاهش یافت و به ۹۳/۵۵دلار در هر بشکه رسید. روز جمعه ارزش قراردادها ۲۰/۱ دلار کاهش یافت و به ۰۴/۵۷ دلار رسید. ژاپن دومین اقتصاد بزرگ جهان روز دوشنبه اعلام کرد برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ تاکنون به سمت رکود اقتصادی پیش می‌رود. تولید ناخالص داخلی این کشور در پی کاهش ۷/۳درصدی در فصل دوم، در فصل سوم نیز ۴/۰ درصد کاهش یافت. اکنون ژاپن در رکود اقتصادی به جمع پانزده کشور ناحیه یورو پیوست. رکود اقتصادی به عنوان دو فصل متوالی کاهش تولید ناخالص داخلی تعریف می‌شود.

دیوید مور کارشناس کالا در بانک استرالیا می‌گوید: سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز اقتصاد بین‌المللی و مصرف نفت نگران هستند. آمار منتشر شده در آمریکا، اروپا و دیگر کشورها، نشان‌دهنده مشکلات اقتصادی در کشورهای توسعه یافته است.

قیمت نفت نسبت به زمانی که به بالاترین حد خود یعنی حدود ۱۵۰ دلار در هر بشکه رسید، ۶۳درصد کاهش یافته است.روز یکشنبه شکیب خلیل، رییس اوپک احتمال کاهش تولید این سازمان را در نشست ماه جاری اندک دانست و این امر نیز بر قیمت نفت تاثیر گذاشت.

ایران روز شنبه خواستار کاهش تولید توسط اوپک شده بود. اما شکیب خلیل گفت اعضای سازمان هنوز به طور کامل به تعهدات قبلی خود در خصوص کاهش تولید عمل نکرده‌اند. افزایش ارزش دلار نیز موجب کاهش قیمت نفت شد.

معمولا سرمایه‌گذاران نفت را به عنوان وسیله دفاع در برابر تورم و کاهش ارزش دلار خریداری می‌کنند و زمانی که ارزش دلار افزایش می‌یابد، نفت را می‌فروشند.در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت آینده بنزین به ۲۲/۱دلار در هر گالن رسید. قیمت نفت کوره به ۸۱/۱دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی برای تحویل در ماه دسامبر ۳۸/۶ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد.در لندن، قیمت نفت خام برنت کاهش یافت و به ۷۲/۵۳ دلار در هر بشکه رسید.