مذاکرات فتح و حماس

گروه بین‌الملل- روز دوشنبه مذاکرات بین فتح وحماس در قاهره برگزار شد. محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی که کنترل کرانه باختری را در دست دارد و رهبران حماس، جنبش اسلامی که سال گذشته کنترل نوار غزه را به دست گرفت، راه‌های آشتی این دو جناح را بررسی کردند. مصر که این جلسه را ترتیب داد، یک دولت جدید وحدت ملی و برگزاری انتخابات جدید در فلسطین را پیشنهاد کرد. حماس مخالف مذاکرات صلح فتح با رژیم صهیونیستی است و پس از سرکوبی حامیانش در کرانه باختری تهدید کرد این مذاکرات را تحریم می‌کند. جلسه صندوق بین‌المللی پول

اعضای صندوق بین‌المللی پول (آی ام اف) روز دوشنبه برای تصمیم گیری در مورد تخصیص وام ۲میلیارد دلاری به ایسلند تشکیل جلسه دادند. ایسلند ۶میلیارد دلار از وام دهندگانی چون صندوق بین‌المللی پول، کشورهای اسکاندیناوی،‌ روسیه، ژاپن و اتحادیه اروپا درخواست کرده است. این کشور کوچک تلاش می‌کند اقتصاد خود را که به دلیل بحران بانکداری و کاهش ارزش پول ملی دچار مشکل شده است،‌ بازسازی کند.

نشست دو روزه اتحادیه اروپا و روسیه

روز چهارشنبه جلسه‌ای دو روزه بین اتحادیه اروپا و روسیه در شهر نیس فرانسه برگزار خواهد شد. روابط اتحادیه اروپا و روسیه به دلیل تهاجم روسیه به گرجستان تیره شده بود. برنامه نزدیک کردن روابط اقتصادی و سیاسی در دستور کار جلسه قرار دارد. امید برای جایگزینی قراردادی جدید به جای قرارداد ۱۰ ساله کنونی همکاری که توسط روسیه و اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۷ به امضا رسید. به این بستگی دارد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از میزان پیروزی روسیه از شرایط آتش بس با گرجستان راضی هستند یا خیر. روسیه به تازگی اعلام کرده قصد دارد موشک‌های کوتاه برد خود را برای مقابله با سپر دفاعی آمریکا در منطقه بالتیک مستقر کند. این امر تنش‌ها را افزایش داده است.

گردهمایی رهبران جهان در واشنگتن

روز شنبه پانزدهم نوامبر، رهبران جهان در واشنگتن دی سی گرد هم می‌آیند تا در مورد بحران مالی و اقتصادی جهان گفت‌وگو کنند. جورج بوش رییس جمهوری آمریکا خواستار تشکیل جلسه کشورهای عضو گروه ۲۰ و کشورهای بزرگ در حال توسعه شد. هدف این نشست تصویب کردن طرحی برای تثبیت کردن نظام مالی مشکل‌دار جهان و تقاضا برای شفافیت بیشتر، مدیریت بهتر خطر و بهبود تامین سرمایه‌ بانک‌ها است. ممکن است نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه در تقاضای خود برای اصلاح گسترده نظام سرمایه‌داری جهان ناامید شود.

منبع: اکونومیست