دنیای اقتصاد - بازارهای جهانی نفت و طلا دیروز هفته دوم نوامبر را با تحرک غیرقابل‌انتظاری آغاز کردند که در آن، نفت با بیش از چهار دلار افزایش به ۶۵ و طلا با ۲۸دلار افزایش به ۷۶۲ دلار رسید، اگرچه در پایان وقت بازار مقداری تعدیل شد. شاخص بازارهای سهام نیز رو به بالا بود. در پی افزایش ارزش سهام و کاهش صادرات عربستان به آسیا قیمت نفت از مرز ۶۵ دلار هم گذشت

گروه بین‌الملل - روز دوشنبه قیمت نفت در بازارهای آسیایی ۴درصد افزایش یافت و به ۵۰/۶۳دلار در هر بشکه رسید، زیرا ارزش سهام در بازارهای سهام آسیا به دلیل برنامه محرک اقتصادی چین افزایش یافت.

این امر می‌تواند تقاضا برای نفت خام را افزایش دهد. به‌علاوه عربستان نیز اعلام کرده است از ماه دسامبر صادرات نفت خود را به آسیا ۵درصد کاهش می‌دهد.

اما در معاملات الکترونیکی بعد از ظهر بورس نیویورک، قیمت نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه دسامبر به ۵۰/۶۵دلار در هر بشکه رسید. روز جمعه ارزش قراردادها ۲۷سنت افزایش یافت و به ۰۴/۶۱دلار رسید.

روز یکشنبه بسته ۵۸۶میلیارد‌دلاری توسط دولت چین اعلام شد. این برنامه به افزایش ارزش سهام در بورس‌های آسیا در روز دوشنبه کمک کرد. در روز یکشنبه شاخص کامپوزیت شانگهای ۳/۷درصد و شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸/۵درصد و شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۸/۴درصد افزایش یافت.

معامله‌گران نفت، بازارهای سهام را بررسی می‌کنند تا ببینند رکود اقتصادی جهانی چقدر شدید است.

کلارنس چو از شرکت‌هادسون کپیتال انرژی در سنگاپور می‌گوید: قیمت نفت به شدت به بازار سهام و قیمت‌دلار وابسته شده است و این برنامه چین ممکن است تقاضا برای نفت خام را افزایش دهد.کاهش مجدد تولید توسط اوپک نیز قیمت نفت را افزایش خواهد داد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت آینده نفت کوره افزایش یافت و به ۰۵/۲دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین نیز افزایش یافت و به ۴۱/۱دلار در هر گالن رسید. قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه دسامبر به ۱۰/۷دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید.

در لندن، قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر افزایش یافت و به ۴۶/۶۰دلار در هر بشکه رسید.