فارس- آمارهای اولیه از بودجه سال ۲۰۰۹ کشورهای عضو اوپک نشان می‌دهد، به‌رغم کاهش قیمت نفت طی ماه‌های اخیر، قیمت نفت در بودجه اکثر کشورهای اوپک طی سال ۲۰۰۹ افزایش داشته است. نشریه اقتصادی میس نوشت: روند نزولی قیمت نفت بسیاری از کشورهای نفت خیز را مجبور خواهد کرد تا در پیش‌بینی خود برای تعیین قیمت نفت در بودجه ۲۰۰۹ تجدید نظر کنند. بحرین، عراق، عمان، روسیه و ونزوئلا قیمت نفت را در بودجه سال ۲۰۰۹ خود افزایش داده‌اند و تنها نیجریه قیمت نفت را نسبت به بودجه سال ۲۰۰۸ کاهش داده است. عراق قیمت نفت را در بودجه سال ۲۰۰۹ خود به ۶۲ دلار افزایش داده است. این رقم در بودجه سال ۲۰۰۸ حدود ۵۷ دلار بوده است. البته عراق پیش از این قیمت ۸۰ دلار برای هر بشکه نفت را برای بودجه ۲۰۰۹ تعیین کرده بود.

لیبی نیز پیش از این قیمت ۶۵ دلار را برای نفت پیش‌بینی کرده بود ولی این رقم را به کمتر از ۴۵ دلار کاهش داده است. نروژ نیز قیمت ۵۰/۹۰ دلاری را برای بودجه سال ۲۰۰۹ خود پیش‌بینی کرده است. در این گزارش اشاره‌ای به قیمت نفت در بودجه سال ۲۰۰۹ ایران نشده است ولی قیمت نفت در بودجه سال ۲۰۰۸ ایران ۷/۳۹ دلار، سال ۲۰۰۷ حدود ۷/۳۳، سال ۲۰۰۶ حدود ۵/۳۴، سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۴ حدود ۱۹، سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ نیز ۱۹ دلار بوده است.

بحرین نیز قیمت ۶۰ دلاری را برای بودجه ۲۰۰۹ خود در نظر گرفته است . کویت قیمت ۵۰ دلاری، قطر ۵۵ دلار، لیبی ۴۵ دلار، عمان ۵۵ و روسیه قیمت ۹۵ دلاری را برای بودجه سال ۲۰۰۹ در نظر گرفته‌اند.