گروه بین‌الملل- اوایل روز سه‌شنبه قیمت نفت کاهش یافت. دلیل این کاهش شواهد بیشتری از رکود اقتصادی آمریکا بود و امیدها مبنی بر اینکه چین تقاضا را بالا نگه خواهد داشت، از میان رفت. قیمت نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه دسامبر به ۵۹/۶۳ دلار در هر بشکه رسید. موسسه مدیریت عرضه آمریکا اعلام کرد، شاخص تولید به ۹/۳۹واحد سقوط کرده است. هر رقمی زیر ۵۰ واحد نشان‌دهنده رکود اقتصادی است.

ویکتورشام تحلیل‌گر انرژی از شرکت‌ مشاوره پوروین اندگرتز می‌گوید: «نگرانی اصلی اقتصاد آمریکا است. رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۰۸ بعید است و در سال ۲۰۰۹ رشد اندکی وجود خواهد داشت.»

مرکز کردیت سوئیس پیش‌بینی خود را در مورد رشد تقاضای نفت در چین برای سال آینده از ۴درصد به نزدیک صفر کاهش داد، دلیل این امر پیش‌بینی رشد اقتصادی کمتر برای چین بود.

تحلیل‌گران صنعت نفت بر این باور بودند که اقتصادهای نوظهور مثل هند و چین، زمانی که کشورهای غربی دچار رکود شوند، کاهش تقاضا برای نفت را جبران خواهند کرد. این نظر در ماه‌های اخیر تضعیف شده است، زیرا بحران اقتصادی آمریکا به سراسر جهان سرایت کرده است.

اما در معاملات اواسط روز قیمت نفت کمی افزایش یافت و به ۱۷/۶۴دلار در هر بشکه رسید. در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت آینده بنزین به ۳۴۰۸/۱دلار در هر گالن رسید. قیمت نفت کوره به ۹۶۱۱/۱دلار در هر گالن رسید. قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه دسامبر به ۸۳۷/۶دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن، قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر نیز ۹۲/۵۸دلار در هر بشکه رسید.