گروه بین‌الملل - روز دوشنبه ارزش سهام در وال‌استریت به پایین‌ترین سطح خود طی پنج سال و نیم گذشته رسید و فروش جهانی ارزان‌قیمت سهام ادامه یافت، زیرا نگرانی در مورد شدت رکود اقتصاد جهانی و چشم‌انداز ناامیدکننده سود توجه سرمایه‌گذاران را به خود معطوف کرد. معاملات پرنوسان و حجم آن ناچیز بود و ارزش سهام در نیم‌ساعت پایان معاملات به شدت سقوط کرد. در شرایطی که تنها چند روز مانده است به آخر اکتبر، شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، بدترین ماه خود را از دوران پس از جنگ جهانی دوم تاکنون پشت‌سر گذاشته است.ارزش سهام شرکت‌های انرژی به دلیل نگرانی از اینکه کندی رشد اقتصادی جهان تقاضا برای انرژی را تضعیف خواهد کرد، کاهش یافت. ارزش سهام شرکت کانوکو فیلیپس، ۸/۵درصد کاهش یافت و به ۶۲/۴۵دلار رسید.شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۸/۲۰۳واحد، یعنی ۴۲/۲درصد کاهش یافت و به ۷۷/۸۱۷۵واحد رسید که کمترین میزان این شاخص از آوریل سال ۲۰۰۳ تاکنون بود. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۸۵/۲۷واحد یا ۱۸/۳درصد سقوط کرد و به ۹۲/۸۴۸واحد یعنی کمترین میزان از مارس ۲۰۰۳ تاکنون رسید.شاخص نسدک کامپوزیت ۱۳/۴۶واحد یا ۹۷/۲درصد کاهش یافت و به کمترین میزان خود از مه سال ۲۰۰۳ تاکنون یعنی رقم ۹۰/۱۵۰۵واحد رسید.

اما روز سه‌شنبه ارزش سهام در بازارهای آسیا افزایش یافت. در ژاپن شاخص نیکی بیش از ۶درصد افزایش یافت. زیرا کاهش ارزش ین و بهبود وضع بازار سهام در دیگر کشورهای آسیایی سرمایه‌گذاران را به خرید سهام ترغیب کرد.

شاخص نیکی ۲۲۵، ۰۲/۴۵۹ واحد یا ۴۱/۶درصد افزایش یافت و به ۹۲/۷۶۲۱ واحد رسید. با کاهش یافتن ارزش ین در برابر دلار سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت‌های صادرکننده مثل شرکت سونی و شرکت تویوتا موتور روی آوردند.

ارزش سهام شرکت خودروسازی تویوتا ۸/۷درصد افزایش یافت و به ۳۱۷۰ین رسید. ارزش سهام شرکت هوندا موتور ۱۴درصد افزایش یافت و به ۲۰۶۵ ین رسید. ارزش سهام شرکت سونی با ۶/۹درصد افزایش به ۱۹۹۶ین رسید.

ارزش سهام در معاملات بعد ازظهر روز سه‌شنبه در چین افزایش یافت. شاخص شانگهای کامپوزیت ۸/۲درصد یا ۴۷/۴۸واحد افزایش یافت و به ۸۲/۱۷۷۱ واحد رسید.

شاخص شنزن کامپوزیت ۱۷/۲درصد افزایش یافت و به ۲۷/۴۸۳واحد رسید. در هنگ‌کنگ‌ نیز شاخص هنگ‌سنگ ۴/۱۴درصد افزایش یافت. این شاخص ۴۵/۱۵۸۰ واحد افزایش یافت و به ۲۹/۱۲۵۹۶ واحد رسید. سرمایه‌گذاران، سهام بانک‌های اچ‌اس‌بی‌سی هلدینگز و هاچیسون و امپوآ را که در روزهای اخیر سقوط کرده بود، خریداری کردند.

در اروپا نیز در آغاز معاملات روز سه‌شنبه شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۷۳/۰درصد افزایش یافت و به ۶۹/۳۸۸۰ واحد رسید.