نامزد‌های ریاست‌جمهوری آمریکا در نقطه صفر اقتصاد

گروه بین‌الملل- سناتور دموکرات باراک اوباما سخنرانی نهایی خود را برای انتخابات در رقابتی که در ایالت اوهایو برگزار شد، ایراد کرد و در آن سیاست‌های رقیب جمهوری‌خواه خود، جان مک کین را با سیاست‌های رییس‌جمهوری کم‌محبوبیت کنونی مرتبط دانست. از سوی دیگر سناتور مک‌کین نیز سخنرانی خود را در کلولند، یعنی درست ۶۰ مایل آن‌طرف‌تر با تمرکز بر سیاست‌های اقتصادی ایراد کرد. او گفت: «مردم آمریکا می‌توانند به من اعتماد کنند. روش من به افزایش ارزش سهام، بازار مسکن با ثبات، رشد اقتصادی و میلیون‌ها شغل جدید منجر خواهد شد.»

در شرایطی که رقابت‌های انتخابات امسال یکی از طولانی‌ترین رقابت‌ها در تاریخ آمریکا بود، در هفته جاری به پایان خود می‌رسد و هر دو نامزد در این موقعیت به طرزی روزافزون بر مسائل اقتصادی تمرکز می‌کنند، مسائلی که حوزه اصلی نگرانی رای‌دهندگان در بحران طولانی‌مدت مالی جهان است.

سناتور اوباما در دور مقدماتی رقابت‌های انتخاباتی نتوانست آرای ایالتی و قشر شاغل جامعه را به دست آورد و این دموکرات، ایلینویز، این شهر صنعتی را برای سخنرانی خود برگزید. او به جمعیت چندهزار نفری حاضر در مرکز کانتون گفت: «ظرف یک هفته شما می‌توانید به سیاست‌هایی که می‌تواند بین شما و پیروزی در انتخابات فاصله بیاندازد، خاتمه دهید. این سیاست‌ها منطقه‌ای را علیه منطقه‌ای دیگر، شهری را در برابر شهری دیگر و جمهوری‌خواهان را علیه دموکرات‌ها برمی‌انگیزد. سیاست‌هایی که ما را وا می‌دارد بترسیم؛ آن هم در زمانی که ما نیاز به امید داریم. شما می‌توانید ظرف یک هفته پیش رو سیاست‌هایی را که حرص و آز و بی‌مسوولیتی وال استریت را جانشین سخت‌کوشی و از خودگذشتگی مردم کانتون قرارداده است، ورق زنید و عوض کنید.»

سخنرانی اوباما چیز جدیدی در بر نداشت، در عوض به خلاصه‌ای از رقابت ۲۱ ماهه او شبیه بود. نظر او درباره پایان دادن به جنگ عراق، روزهای اول نامزدی وی را یادآور می‌شد. عزم او درباره بهداشت و درمان تداعی‌کننده رقابت‌های دور مقدماتی او با سناتور دموکرات هیلاری کلینتون بود و رای او برای معافیت مالیاتی خانواده‌های قشر متوسط و انتقال آن به خانواده‌های ثروتمند که ظاهری پوپولیستی دارد، یادآور ماه‌ها رقابت انتخاباتی اوست.

و اما سناتور مک‌کین، او سعی دارد خود را از بوش جدا سازد. مک‌کین در روز دوشنبه خودش و اوباما را با رییس‌جمهوری فعلی مقایسه کرد و گفت: «ما هر دو با سیاست‌های اقتصادی بوش مخالفیم. اما تفاوت ما در این است که اوباما معتقد است مالیات‌ها بیش از حد پایین است و من فکر می‌کنم که هزینه‌ها بیش از حد بالا است.»

به علاوه مک‌کین هشدار داد که تکیه بیش از حد به حزب دموکرات که جایگاهشان در کرسی‌های کنگره هم رو به فزونی‌اند، آن هم در شرایطی که عدم اعتماد اقتصادی وجود دارد، خطرناک است. او در سخنرانی خود در اوهایو گفت: «رقیب من در حال کار روی جزئیات برنامه‌اش با خانم پلوسی و سناتور رید است. برنامه‌ای که براساس آن مالیات شما افزایش می‌یابد، هزینه‌ها بیشتر و شکست ما در عراق مسجل می‌شود.»

پیش از این سخنرانی، مک‌کین جلسه‌ای ۵۰ دقیقه‌ای را پشت درهای بسته برای بحث با برخی از اعضای تیم اقتصادی خود تشکیل داد.پس از آنکه بحران اقتصادی، در اواسط ماه سپتامبر رخ نمود، سناتور مک‌کین پیام‌هایی را درباره تاثیرش بر سیاستگذاری‌ها ارائه داد.این سناتور ایالت آریزونا از پیش مخالف مداخله دولت در بازارها بود، اما به برنامه نجات ۷۰۰میلیارد دلاری دولت که از محبوبیت چندانی در بین مردم برخوردار نبود، رای مثبت داد. این حرکت وی خشم بسیاری از محافظه‌کاران فعال در مسائل مالی را برانگیخت.