سقوط جهانی سهام ادامه دارد

گروه بین‌الملل- روز دوشنبه بازارهای اروپایی در پی سقوط ارزش سهام در آسیا به شدت سقوط کرد. شاخص نیکی ژاپن نیز با سقوطی ۴/۶درصدی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۸۲ یعنی ۲۶ سال پیش رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن ۶/۴درصد سقوط را تجربه کرد. سی‌ای‌سی ۴۰ پاریس ۷/۵درصد افت داشت و داکس فرانکفورت ۱/۴درصد کاهش یافت. این روند در پی آن روی داد که روز جمعه سرمایه‌گذاران به نگرانی خود درباره عمق رکود اقتصادی جهان ادامه دادند. به‌رغم تهدیدات گروه ۷ به مداخله، ارزش ین ژاپن به نزدیک بالاترین رکورد خود در ۱۳ سال گذشته در برابر دلار آمریکا رسید. در سایر بازارها شاخص اصلی فیلیپین ۳/۱۲درصد سقوط نشان داد چون دومین بانک بزرگ این کشور به نام بانکو دئورویونی بانک گزارشی ارائه داد مبنی بر اینکه ۳/۱میلیارد پزو (۸/۲۶میلیون دلار، ۸/۱۶میلیون پوند) متحمل خسارت شده است. علت بروز این خسارت نیز روابط آن با بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی لمان‌برادرز بوده است.

بازار سئول ضررهای اولیه خود را جبران کرد و بعد از آنکه بانک مرکزی کره جنوبی نرخ بهره خود را در جلسه‌ای پیش‌بینی نشده و بی‌سابقه از ۵درصد به ۲۵/۴درصد کاهش داد، شاهد افزایش ۸/۰درصدی شاخص خود بود.

در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌‌سنگ با ۷/۱۲درصد کاهش، بزرگ‌ترین سقوط یک روزه شاخص خود را از سال ۱۹۹۱ تاکنون تجربه کرد. از سوی دیگر سهام چین نیز شاهد سقوط بودند و شاخص شانگهای کامپوزیت ۳/۶درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر ۲۰۰۶ تاکنون رسید. شاخص سنسکس هندوستان نیز ۱/۶درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود از نوامبر ۲۰۰۵ تاکنون رسید. آتول مهرا از مرکز کارگزاری جی‌ام فایننشال بمبئی می‌گوید: «هنوز خسارت بیشتر، باقی مانده است. به نظر نمی‌رسد بحران جهانی به این زودی حل شود.»

اوایل روز دوشنبه گروه هفت متشکل از هفت کشور صنعتی جهان بیانیه‌ای را منتشر کردند که هشدار می‌داد قدرت ین تهدیدی برای ثبات اقتصادی جهان و مخالف حرکت هماهنگ برای کاهش ارزش این ارز است.

وقتی ین ضعیف شد، بلافاصله قدرت گرفت و روز جمعه به بالاترین حد ارزش خود در برابر دلار ظرف ۱۳ سال گذشته رسید.

دولت استرالیا نیز برای دومین بار برای حمایت از پول خود که به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار ظرف ۵سال اخیر رسیده بود، مداخله کرد.

هر دلار آمریکا ۶۱۲۲/۰دلار استرالیا ارزش داشت. آخرین بار بیش از یک سال پیش بود که بانک مرکزی استرالیا در این زمینه مداخله کرده بود و پیش از آن از سال ۲۰۰۱ چنین اقدامی بی‌سابقه بود.