آیا نفت باز هم ارزان می‌شود؟

دنیای اقتصاد - بازگشایی بازارها پس از تعطیلات آخر هفته نشان داد که ارزیابی بازار نفت از تصمیم اوپک برای کاهش عرضه نفت همچنان بر این پایه است که تصمیم جدید تصمیم تعیین‌کننده‌ای نیست، چرا که سقوط نفت ادامه یافت و قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح ۱۷ماه اخیر رسید. قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود طی ۱۷ماه گذشته رسید

گروه بین‌الملل - روز دوشنبه قیمت نفت به کمترین سطح خود طی ۱۷ماه گذشته یعنی کمتر از ۶۲دلار در هر بشکه رسید. زیرا سرمایه‌گذاران به کاهش تولید توسط اوپک بی‌اعتنا بودند و بر افزایش شواهدی تمرکز کردند مبنی بر اینکه کندی رشد اقتصادی جهانی کاهش تقاضا برای نفت خام را درپی خواهد داشت.

در معاملات الکترونیکی بعدازظهر بورس نیویورک در سنگاپور قیمت نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه دسامبر ۲۲/۲دلار کاهش یافت و به ۹۳/۶۱دلار در هر بشکه رسید. این کمترین میزان قیمت نفت از ماه مه سال ۲۰۰۷تاکنون بود.

روز جمعه، حتی پس از آنکه اوپک کاهش تولید ۵/۱بشکه در روز را اعلام کرد، قیمت نفت ۶۹/۳دلار کاهش یافت و به ۱۵/۶۴دلار رسید. قیمت نفت از یازدهم جولای یعنی زمانی که به بالاترین حد خود رسید تاکنون ۵۷درصد کاهش یافته است.

دیوید مور کارشناس بانک استرالیا می‌گوید: شرایط منفی است و نگرانی از چشم‌انداز اقتصادی بین‌المللی را منعکس می‌کند. اگر اطلاعات اقتصادی ضعیف دیگری در آمریکا یا اروپا منتشر شود، ممکن است قیمت نفت کاهش بیشتری یابد.

سرمایه‌گذاران نشانه‌های کندی رشد اقتصادی و افزایش قیمت بنزین در اوایل سال را دنبال کرده‌اند که موجب کاهش تقاضا در آمریکا یعنی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت شدند.

وزارت حمل‌و‌نقل آمریکا روز جمعه اعلام کرد آمریکایی‌ها در ماه اوت در مقایسه با همین ماه در سال گذشته ۶/۵درصد یا ۱۵میلیارد مایل کمتر رانندگی کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران در بخش نفت بازارهای سهام را به‌منظور تعیین سلامت اقتصاد جهان بررسی می‌کنند. روز دوشنبه تقریبا همه شاخص‌ها در آسیا سقوط کردند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت آینده بنزین ۴۵ /۰سنت کاهش یافت و به ۴۷/۱دلار در هر گالن رسید. قیمت نفت کوره ۲۸/۰سنت کاهش یافت و به ۹۴/۱دلار رسید. قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه نوامبر ۶/۹سنت کاهش یافت و به ۴۰/۶دلار در هر ۱۰۰۰پای مکعب رسید.