رهبران ۴۳ اقتصاد مهم آسیا و اروپا در پایان نشست دو روزه خود در پکن که با هدف بحث در مورد بحران مالی برگزار شد، بر لزوم اصلاح نظام مالی و پولی جهان تاکید کردند. رهبران آسیا و اروپا در پایان نشست دو روزه خود در پکن از صندوق بین‌المللی پول خواستند تا به وظیفه خود برای کمک به کشورهای آسیب‌دیده از بحران مالی کمک کند.

بحران بازارهای مالی جهان، به شدت به اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه آسیب رسانده است.

رهبران ۴۳ کشور شرکت‌کننده در نشست پکن موسوم به آسم همچنین خواستار اصلاح ساختارهای نظام مالی جهان شدند. در این نشست، کشورهای شرکت‌کننده خواستار اجرای اصلاحات جامع و اساسی در سیستم‌های مالی و پولی جهان شدند.

این نشست مقدمه و زمینه‌ای برای نشست رهبران جهان در واشنگتن خواهد بود که قرار است ماه آینده برگزار شود.

نیکولا سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در این نشست دو روزه گفت که کشورهای آسیایی نقش مهمی در نشست واشنگتن خواهند داشت. همه می‌دانند که چین، هند، کره جنوبی و اندونزی نقش برجسته و مهمی در نشست واشنگتن خواهند داشت. اروپا برای حل بحران بازارهای مالی جهان به کمک کشورهای آسیایی نیاز دارد.

خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپا نیز تاکید کرد جامعه جهانی باید برای حل بحران مالی و جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی جهان، متحد شوند؛ یا با همدیگر شنا می‌کنیم یا با همدیگر غرق می‌شویم.

بر اساس این گزارش، برخی تحلیلگران تشکیل نشست مشترکی میان اقتصادهای بزرگ اروپا و آسیا را نشانگر سنگین شدن وزنه اقتصادی شرق در مقابل غرب می‌دانند.