گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه وال‌استریت با کاهش ارزش سهام روبه‌رو شد، زیرا پیش‌بینی‌ها در مورد شرکت‌های

دو پونت، سان‌مایکروسیستمز و تگزاس اینسترومنت نگرانی‌ها را در این مورد که چشم‌انداز این شرکت‌ها برای فصل چهارم و بعد از آن نشان‌دهنده کندی رشد اقتصادی جدی است، افزایش داد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز پس از ثبت افزایش شدید در روز قبل، ۵/۲درصد کاهش یافت و شاخص نسدک کامپوزیت در پی کاهش ارزش سهام شرکت‌های تکنولوژی، بیش از ۴درصد سقوط کرد. در روز سه‌شنبه شاخص نسدک کامپوزیت مربوط به تکنولوژی نسبت به دیگر شاخص‌های عمده بیشترین کاهش را داشت، زیرا شرکت نرم‌افزاری و خدماتی سان‌مایکروسیستمز هشدار داد در اولین فصل مالی خود دچار زیان و کاهش ارزش دفتری دارایی‌ها خواهد شد. ارزش سهام شرکت تگزاس اینسترومنت به پایین‌ترین سطح خود طی پنج سال گذشته رسید، زیرا درآمد این شرکت تولیدکننده تراشه کامپیوتری ناامیدکننده بود و به علت کاهش سفارشات پیش‌بینی ناامیدکننده‌ای را منتشر کرد. شاخص داوجونز ۷۷/۲۳۱ واحد یا ۵۰/۲درصد کاهش یافت و به ۶۶/۹۰۳۳ واحد رسید. دیگر شاخص‌ها نیز با کاهش روبه‌رو شدند. شاخص استاندارداندپورز ۵۰۰، ۳۵/۳۰ واحد یا ۰۸/۳درصد کاهش یافت و به ۰۵/۹۵۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳۵/۷۳ واحد یا ۱۴/۴درصد سقوط کرد و به ۶۸/۱۶۹۶ واحد رسید.ارزش سهام شرکت تگزاس اینسترومنت ۱۳/۱ دلار یا ۳/۶ درصد سقوط کرد و در ۸۵/۱۶ ثابت شد. ارزش سهام این شرکت طی روز به ۸۵/۱۵ دلار نیز رسید که کمترین سطح از ماه مارس سال ۲۰۰۳ تاکنون بود. ارزش سهام شرکت سان‌مایکروسیستمز ۰۱/۱ دلار یا ۵/۱۷ درصد کاهش یافت و به ۷۷/۴ دلار رسید.

روز چهارشنبه بازارهای سهام در اروپا در معاملات اواسط صبح بحرانی بودند، زیرا سرمایه‌گذاران در مورد رکود اقتصادی جهانی و مشکلات اقتصادی بیشتر نگران بودند.

در لندن شاخص فوتسی در معاملات اواسط روز ۲درصد کاهش یافت و در فرانسه و آلمان شاخص سی‌ای‌‌سی و داکس به ترتیب ۳/۲درصد و ۷/۲درصد کاهش یافتند. این کاهش‌ها پس از سقوط ۸/۶درصدی شاخص نیکی و کاهش ۱/۵درصدی شاخص کره رخ داد. دیگر شاخص‌های آسیایی نیز کاهش یافتند، زیرا این نگرانی وجود داشت که رکود اقتصادی آمریکا به اقتصاد جهان لطمه وارد کند. در معاملات اواسط صبح، شاخص فوتسی ۲۷/۸۸ واحد یا ۰۹/۲ درصد کاهش یافت و به ۴۶/۴۱۴۱ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه ۴۴/۷۸ واحد یا ۲۶/۲ درصد کاهش یافت و به ۹۶/۳۳۹۶ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۰۵/۱۳۲ واحد یا ۷۶/۲درصد سقوط کرد و به ۳۶/۴۶۵۲ واحد رسید. شاخص نیکی ژاپن ۵۶/۶۳۱ واحد یا ۸/۶ درصد سقوط کرد و به ۶۶/۸۶۷۴ واحد رسید. در دیگر بازارهای آسیایی شاخص معیار سنگاپور ۵درصد سقوط کرد و به کم‌ترین سطح خود طی چهار سال اخیر رسید.