گروه بین‌الملل- روز چهارشنبه قیمت نفت کاهش یافت و به کمتر از ۷۰دلار در هر بشکه رسید. زیرا پس آنکه پیش‌بینی وضع شرکت‌ها نشان داد که ممکن است آمریکا به سمت کندی رشد اقتصادی شدید پیش برود و تقاضا برای نفت کاهش پیدا کند، سرمایه‌گذاران به کاهش تولید توسط اوپک توجه نکردند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک در سنگاپور قیمت نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه دسامبر ۷۳/۲دلار کاهش یافت و به ۴۵/۶۹دلار در هر بشکه رسید.

روز سه‌شنبه مهلت قراردادهای ماه نوامبر منقضی شد و ارزش قراردادها ۳۶/۳دلار کاهش یافت و به ۸۹/۷۰ دلار رسید. چهارشنبه گذشته ارزش قراردادها به ۵۷/۶۸دلار رسید که این رقم کمترین میزان از ژوئن سال ۲۰۰۷ تاکنون بود.

این هفته سرمایه‌گذاران نفت‌خام بازارهای سهام را برای یافتن علامتی از اینکه آمریکا چگونه از بحران مالی جهان عبور خواهد کرد، دنبال کردند. روز سه‌شنبه شرکت‌های دوپونت، سان مایکروسیستمز و تگزاس اینسترومنت گزارش‌های درآمدی ناامیدکننده‌ای را منتشر کردند که این امر موجب سقوط ۵/۲درصدی شاخص میانگین صنعتی داوجونز شد. کلارنسن چو از شرکت کادسون کاپیتال انرژی در سنگاپور گفت: «اکنون نفت به شدت به بازار سهام مرتبط شده است. مردم برای اعتماد به اقتصاد به شاخص داوجونز می‌نگرند.» سازمان کشورهای صادرکننده نفت قصد دارد در جلسه اضطراری خود در روز جمعه کاهش سهمیه تولید را اعلام کند.

اما با توجه به سابقه اعضای اوپک در فراتر رفتن از سهمیه تولید، سرمایه‌گذاران در مورد اینکه این کاهش چقدر تحقق خواهد یافت، تردید دارند. چو گفت: «زمانی که اوپک کاهش تولید را اعلام کند، قیمت‌ها در کوتاه‌مدت افزایش خواهد یافت، اما همیشه تولید اوپک فراتر از سهمیه بوده است.» قیمت نفت خام نسبت به بالاترین میزان آن در اواسط جولای ۵۲درصد کاهش یافته است. افزایش ارزش دلار نیز موجب کاهش قیمت نفت شده است. سرمایه‌گذاران همچنین به دنبال علامتی از کاهش تقاضای آمریکا در گزارش هفتگی موجودی نفت این کشور هستند که توسط سازمان اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا منتشر می‌شود.

در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت آینده نفت کوره ۶۸/۲سنت کاهش یافت و به ۱۵/۲دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین ۶۴/۱سنت کاهش یافت و به ۶۸/۱دلار در هر گالن رسید. قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه نوامبر ۸/۵سنت افزایش یافت و به ۹۰/۶دلار در هر ۱۰۰۰پای مکعب رسید.

در لندن، قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر ۴۸/۱دلار کاهش یافت و به ۲۴/۶۸دلار در هر بشکه رسید.