گروه بین‌الملل- روز دوشنبه موج فزاینده خوش‌بینی موجب بالا رفتن ارزش سهام در وال‌استریت شد و شاخص میانگین صنعتی داوجونز بیش از ۴۰۰واحد افزایش یافت. علت این امر علائم احیای بازار اعتبارات و حمایت رییس فدرال رزرو برای برداشتن قدم‌های بیشتر به منظور کمک به اقتصاد آمریکا بود. همه شاخص‌های عمده ۳درصد یا بیشتر افزایش یافتند. سرمایه‌گذاران که در هفته‌های اخیر در واکنش به بازار بی‌تحرک اعتبارات به شدت سهام فروختند، با کاهش نرخ بهره وام بین بانکی خوش‌بین‌تر شدند. همچنین تقاضای کمتری برای اوراق قرضه بسیار امن وجود داشت و این علامت دیگری است که نشان می‌دهد بازار اعتبارات به آرامی به وضع سلامت بیشتر برمی‌گردند. بهبود در نرخ وام، نگرانی‌ها را در مورد اینکه مشکل اعتبارات رکود اقتصادی طولانی را به بار می‌آورد، فرونشاند، اما برنانکه رییس فدرال رزرو هشدار داد که اقتصاد احتمالا برای فصل‌های متمادی ضعیف خواهد بود و خطر کندی رشد اقتصادی طولانی مدت وجود دارد. او همچنین به کمیسیون بودجه گفت که دور جدیدی از اقدامات دولت به کاستن از ضعف اقتصادی کمک خواهد کرد.

وال استریت همچنین صدها گزارش درآمدی را که در این هفته پیش‌بینی شده بود، بررسی کرد و به دنبال خبری از شرایط آینده کسب‌وکار بود. در میان شرکت‌هایی که گزارش خود را ارائه کرده بودند، گزارش شرکت تامین‌کننده خدمات حوزه نفتی هالی برتن فراتر از تخمین‌ها بود. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۱/۴۱۳ واحد یا ۶۷/۴درصد افزایش یافت و به ۴۳/۹۲۶۵ واحد رسد.

دیگر شاخص‌ها نیز روز دوشنبه به شدت افزایش یافتند. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۸۵/۴۴ واحد یا ۷۷/۴درصد افزایش یافت و به ۴۰/۹۸۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۷۴/۵۸ واحد یا ۴۳/۳درصد افزایش یافت و به ۰۳/۱۷۷۰ واحد رسید.به‌رغم افزایش در روزهای اخیر، شاخص‌های عمده نسبت به بیشترین سطح خود در سال گذشته، پایین هستند. شاخص داوجونز ۶/۳۴درصد، شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۳۷درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۱/۳۸درصد نسبت به بالاترین سطح سال گذشته خود کاهش داشته‌اند.سرمایه‌گذاران در مورد کاهش ثابت نرخ بهره وام بین بانکی خوش‌بین بودند. روز دوشنبه نرخ بهره بین بانکی برای ششمین روز متوالی کاهش یافت. نرخ بهره وام بانکی لندن برای وام سه ماهه ۳۶/۰درصد کاهش یافت و به ۰۶/۴درصد رسید که این بیشترین کاهش یک روزه از ژانویه تاکنون است. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۴۱/۲۰ واحد یا ۸۸/۳درصد افزایش یافت و به ۸۴/۵۴۶ واحد رسید.

بازارهای مالی در خارج از آمریکا نیز جهش داشتند. شاخص میانگین نیکی ژاپن ۵۹/۳درصد افزایش یافت. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴۱/۵درصد، شاخص داکس آلمان ۱۲/۱درصد و شاخص سی ای سی ۴۰ فرانسه ۵۶/۳درصد افزایش یافت.