افول مجدد شاخص‌ها پس از دو روز صعود شدید

کتایون همایونی- پس از آنکه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد صعود شاخص‌های اکثر بازارهای سهام جهان بودیم، بار دیگر در روز چهارشنبه شاخص‌ها کاهش یافت. سرمایه‌گذاران بیم آن را دارند که عملکرد دولت‌ها برای تقویت نظام مالی نتواند از یک رکود اقتصادی جهانی پیشگیری کند. روز چهارشنبه وال استریت تغییرات متفاوتی را شاهد بود. شاخص داوجونز وال استریت ۹۲ واحد یا ۹۸/۰درصد سقوط کرد و به ۹۲۷۰ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۰/۷ واحد یا ۷۳/۰درصد سقوط کرد و به ۰۰/۹۹۵ واحد رسید و شاخص نسدک ۱۰۰ با ۷۵/۶ واحد یا ۴۹/۰ درصد افزایش به ۷۵/۱۳۷۲ واحد رسید.

بزرگ‌ترین تولیدکننده ریز تراشه کامپیوترهای رومیزی، یعنی شرکت اینتل پیش‌بینی تحلیلگران را محقق کرد و برای سومین بار طی فصل جاری افزایش سود خود را که تا حد ۱۲درصد بود رقم زد.

هرچند بازارهای اعتبارات نشانه‌هایی از بهبود را نشان دادند، اما هنوز تا سلامت کامل فاصله بسیار زیادی دارند و تقاضا برای دارایی‌های امن همچنان بالا است. از سوی دیگر وزارت کار آمریکا گزارشی را در مورد قیمت‌های تولیدکننده و گزارشی دیگر را در مورد سایر داده‌های درآمدی آماده می‌سازد. شرکت‌های کوکا کولا و آزمایشگاه‌های آلوت نتایج فصل سوم خود را منتشر می‌سازند.

اما در آسیا، شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ نزدیک به پنج درصد سقوط را شاهد شد و این در شرایطی بود که طی دو روز پیش از آن تا بیش از ۱۳درصد افزایش یافته بود. بازارها در استرالیا، ‌کره جنوبی، چین، هندوستان و سنگاپور نیز سقوط را تجربه کردند. اما شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن با ۱/۱درصد افزایش به ۴۷/۹۵۴۷ واحد رسید و این در شرایطی بود که روز سه‌شنبه رشد کم‌سابقه ۱۴درصدی را تجربه کرده بود.

صبح روز چهارشنبه شاخص فوتسی بریتانیا ۲۴/۳درصد، داکس آلمان ۶۳/۲درصد و سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه ۵۹/۲درصد سقوط را شاهد شدند.