دنیای اقتصاد - قیمت نفت به کمترین میزان خود طی هشت ماه اخیر یعنی کمتر از ۹۰دلار در هر بشکه رسید. علت این کاهش پیش‌بینی گسترش بحران مالی آمریکا است که کندی رشد اقتصادی جهان را وخیم‌تر خواهد کرد و از تقاضا برای نفت خام خواهد کاست. قیمت نفت از بالاترین میزان آن در ماه جولای حدود ۴۰درصد سقوط کرده است. پایین‌ترین سطح قیمت نفت در ۸ ماه اخیر

رفیعه هراتی - قیمت نفت به کمترین میزان خود طی هشت ماه اخیر یعنی کمتر از ۹۰دلار در هر بشکه رسید. علت این کاهش پیش‌بینی گسترش بحران مالی آمریکاست که کندی رشد اقتصادی جهان را وخیم‌تر خواهد کرد و از تقاضا برای نفت خام خواهد کاست.

دیروز در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک در سنگاپور قیمت نفت خام سبک‌شیرین برای تحویل در ماه نوامبر ۶۹/۴دلار کاهش یافت و به ۱۹/۸۹دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت از بالاترین میزان آن در ماه جولای حدود ۴۰درصد سقوط کرده است.

کاهش قیمت نفت در پی سقوط بازارهای سهام در میان نگرانی فزاینده سرمایه‌گذاران در این مورد بود که بحران بدهی‌های آمریکا به اروپا کشیده می‌شود. دولت آلمان روز یکشنبه از تخصیص یک بسته ۵۰میلیارد یورویی (۶۹میلیارد دلاری) برای نجات هیپو، دومین وام‌دهنده املاک تجاری این کشور خبر داد. این کار بخشی از تلاش دولت‌های اروپایی برای نجات بانک‌های ورشکسته است.

ویکتور شام، تحلیل‌گر انرژی از شرکت پوروین اندگرتز در سنگاپور می‌گوید: «هر آنچه طی آخر هفته رخ داد، از سرایت بحران مالی به اروپا حکایت داشت. این امر این عقیده را که با کندی رشد اقتصادی بیشتر یا حتی رکود اقتصادی روبه‌رو خواهیم بود، تقویت می‌کند و این مساله برای تقاضای نفت خوب نیست.»

سرمایه‌گذاران به تصویب بسته ۷۰۰میلیارد دلاری نجات، برای خرید وام‌های معوقه مسکن به منظور تثبیت نظام مالی آمریکا، بی‌اعتنا بودند.

شام گفت: تقاضا برای نفت در ثروتمندترین کشورهای جهان از ماه مه کند شده بود، یعنی قبل از آنکه بدترین بحران مالی در ماه گذشته به ایالات متحده لطمه بزند.

او گفت: برنامه نجات از وقوع فروپاشی کامل مالی جلوگیری می‌کند، اما آمار تقاضا امیدوار کننده نیست. تقاضا در کشورهای توسعه یافته روبه‌کاهش است و به همین علت شاهد سیر نزولی قیمت نفت هستیم.

از دیگر نشانه‌های گسترش بحران اینکه روز یک‌شنبه نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد بانک بی‌ان‌پی پادیباس اس‌ای، ۷۵درصد از سهام بانک اروپایی مشکل‌دار فورتیس را تصاحب کرده است. وزیر دارایی انگلستان گفت آماده است قدم‌های بزرگی را بردارد تا به پشت سرگذاشتن بحران اعتبارات کمک کند.

سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند با وجود اقدام اوپک برای کاهش تولید، قیمت‌ها باز هم سقوط می‌کند.

شام گفت: اوپک اشاره کرده است از قیمت ۸۰دلار حمایت می‌کند اما در مورد این که چه حرکتی انجام خواهد داد، تردید وجود دارد.

معامله‌گران تغییرات ارزها را نیز دنبال می‌کنند؛ زیرا سرمایه‌گذاران تمایل دارند کالاهایی مثل نفت را برای مقابله با کاهش ارزش دلار و وسیله دفاع در برابر تورم خریداری کنند، و با افزایش ارزش دلار نفت را بفروشند.

روز دوشنبه ارزش یورو از ۳۷۷۴/۱ دلار در روز جمعه به ۳۵۹۰/۱دلار سقوط کرد، درحالی که دلار از ۳۰/۱۰۵ین در روز جمعه به ۳۵/۱۰۳ین رسید.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت تحویل آینده نفت کوره ۲۸/۱۲سنت سقوط کرد و به ۵۳۹۲/۲دلار در هر گالن رسید.

قیمت بنزین ۳۸/۹سنت کاهش یافت و به ۱۳/۲دلار در هر گالن رسید. قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه نوامبر ۲/۱۷سنت سقوط کرد و به ۱۸۶/۷دلار در هر ۱۰۰۰پای معکب رسید.

در لندن، قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر ۸۰/۳دلار سقوط کرد و به ۴۰/۸۶دلار در هر بشکه رسید.