گروه بین‌الملل- با تصویب طناب نجات بزرگ دولت آمریکا برای بخش مالی آشوب‌زده، یک هفته طاقت‌فرسا در وال‌استریت به پایان رسید، اما سرمایه‌گذاران هنوز به دنبال دلیلی برای خوشحالی هستند. پیش‌بینی می‌شود برنامه ۷۰۰میلیارد دلاری به آغاز بهبود بخش مسکن آمریکا کمک کند، اما برخی می‌گویند مشخص نیست بحران جهانی اعتبارات که فعالیت‌های اقتصادی را متوقف کرده است چه زمانی تعدیل خواهد شد.

برایان بتون، اقتصاددان گلوبال اینسایت می‌گوید: «برنامه بزرگ نجات از برخی از نگرانی‌های به وجود آمده در هفته گذشته در بازارهای مالی آمریکا می‌کاهد، اما فرض اینکه این اقدامات به تنهایی نوش‌دارویی برای اقتصاد خواهد بود، ساده‌لوحانه است. اقتصاد در میانه رکود قرار دارد.» این هفته شاخص میانگین صنعتی داوجونز که متشکل از سهام ۳۰ شرکت است، با توجه به رکورد سقوط ۷۷۷ واحدی دوشنبه گذشته به ۳۴/۷درصد کاهش یافت و به ۳۸/۱۰۳۲۵ واحد رسید.

شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰ در این هفته با کاهش ۳۹/۹درصد رو‌ به رو شد و به ۲۳/۱۰۹۹ واحد رسید. شاخص نزدک کامپوزیت مربوط به تکنولوژی ۸/۱۰درصد سقوط کرد و به ۳۹/۱۹۴۷ واحد رسید. هفته متلاطم وال‌استریت با توقف بازارهای جهانی اعتبارات همراه بود که این امر تقریبا وام‌های بین‌بانکی را متوقف کرد و اقتصاد ضعیف را آشفته‌تر کرد.

برخی از سرمایه‌گذاران امیدوار بودند که تصویب برنامه نجات مالی ۷۰۰میلیارد دلاری به بانک‌ها و دیگر شرکت‌ها کمک کند از شر دارایی‌های مشکل‌دار خود خلاص شوند، اما حتی بعد از تصویب این برنامه تنش‌ها بالا ماند.

پیتر کوهان از شرکت مشاوره پیتر کوهان و همکاران می‌گوید، این برنامه بسیاری از پرسش‌ها را بی‌پاسخ می‌گذارد. گرچه وزارت خزانه‌داری می‌تواند برخی از مشکلات پردردسر را حل کند، اما نمی‌تواند مشکل اقتصادی اصلی را که فقدان اعتماد در نظام مالی است حل کند. داده‌ها ۱۵۹۰۰۰ شغل از دست رفته را در ماه سپتامبر و اوایل این هفته آمار ۰/۴ کاهش را در سفارشات کارخانه‌ها نشان داد و این امر یادآور اقتصاد ضعیف برای بازار بود. یک تاکید دیگر بر رکود اقتصادی این مطلب است که فروش خودروسازان آمریکا در ماه سپتامبر به دلیل ضعف اقتصادی ضربه خورد و نمایشگاه‌های فروش به شهر ارواح تبدیل شد و خودروسازان اصلی کاهش ۳۷درصدی فروش را گزارش دادند.

اتان هریس از شرکت بارکلیز کپیتال می‌گوید: دیگر سوال این نیست که آیا اقتصاد در رکود قراردارد یا خیر، بلکه سوال این است که اقتصاد در رکود کوچک قرار دارد یا رکود بزرگ. اکنون ما رکود بزرگ را پیش‌بینی می‌کنیم.»

جان ویلسون متخصص شرکت مورگان کیگان گفت: «دلایل محکمی وجود دارد که بازار به دنبال منشایی است که برای مدتی شاخص‌ها را پایین بکشد.»