نقش پیلین در معادلات سیاسی آمریکا

شادی آذری

به راستی چه چیزی در وجود ساراپیلین وجود دارد که تا این حد برای زنان سفیدپوست آمریکایی محبوب شده است؟ پل ماس از شبکه خبری بی‌بی‌سی در ایالات ایلینویز ایالات متحده به دنبال پاسخ این پرسش می‌گردد. وی برای مسابقات فوتبال کودکان مدرسه رو به ایالت ایلینویز رفته بود. در حین برگزاری مسابقات ماس با قشری از جامعه آشنا شد که مادران کودکان فوتبال دوست بودند و برای تشویق فرزندانشان به دیدن این مسابقات می‌رفتند. آنچه ماس در مورد آنها کشف کرده است این است که آنها ارتشی از زنان وفادارند که خود را وفق زندگی و فرزندانشان کرده‌اند و اکنون نقشی جدید را نیز در سرنوشت ایالات متحده ایفا می‌کنند: آنها طرفداران سفت و سخت سارا پیلین هستند.

آنها در توضیح طرفداریشان از پیلین گفته‌اند: «ذات او همان‌طوری است که نشان می‌دهد. نقش بازی نمی‌کند، او سخت‌کوش است و برای ارزش‌های اخلاقی ارزش زیادی قایل است».خانواده بزرگ پیلین اساس بسیاری از تحسین‌هایی است که «مادران فوتبال دوست» در مورد پیلین ابراز می‌کنند. آنها می‌گویند: او کارهای بزرگی می‌کند. او از کلیسای خود و از خانواده‌اش حمایت می‌کند. پنج فرزند به مفهوم کلی کار در عصر کنونی است».

زن پیشتاز

همه این تحسین‌ها چون یک موسیقی سیاسی دلنشین به گوش حزب جمهوری‌خواه آمریکا می‌رسد. انتخاب این بانوی ۴۴ساله به عنوان معاون ریاست‌جمهوری به مفهوم تضمین حمایت رای‌دهندگان زن و محافظه‌کاران مذهبی است. از زمانی که پیلین به صحنه سیاسی آمریکا وارد شده است، برخی از نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که برخی از زنان سفیدپوست دست از طرفداری باراک اوبامای دموکرات برداشته‌اند و به مک‌کین جمهوری‌خواه روی آورده‌اند. یک نظرسنجی که به طور مشترک توسط شبکه‌ ای‌بی‌سی و واشنگتن پست در اوایل ماه میلادی جاری انجام شد، نشان داد که از زمان انتخاب خانم پیلین تعداد زنان سفید‌پوست طرفدار مک‌کین تا ۲۰درصد افزایش یافته است.

یکی از جمهوری‌خواهان کهنه‌کار و فعال در ستاد انتخاباتی شیکاگو به نام کریستین دادلی می‌گوید: زنان خود را در تصویر پیلین می‌یابند. شما برای درک محبوبیت پیلین باید درک کنید که ایالات متحده هنوز خود را متشکل از ملتی می‌داند که به پیشگامان علاقه‌مند است.

و پیلین زنی است که در عرصه‌های مختلف موفق است او در تیر‌اندازی، ماهیگیری و ... مهارت دارد. او به راستی زنی پیشگام به معنای مدرن است.»

اما واقعیت این است‌که مردم عادی آمریکا اطلاعات چندانی از سیاست ندارند. وقتی خبرنگار بی‌بی‌سی از مادران فوتبال دوست پرسید که یکی از سیاست‌های پیلین را که مورد تحسین قرار می‌دهند نام ببرند، آنها نتوانستند حتی یک مورد را به یاد بیاورند؛ اما این نمی‌تواند عاملی باشد که آنها از تحسین خود بکاهند. آنها می‌گویند: «او جالب است، سختکوش است. به عقیده ما او باید کارهای بزرگ انجام دهد.»

در زیر، حمایت زنان سفید‌پوست را از مک‌کین و اوباما براساس نظرسنجی‌های انجام شده در زمان‌های مختلف مشاهده می‌کنید که اهمیت نقش پیلین را در معادلات سیاسی آمریکا نشان می‌دهد:

۱ - نظرسنجی ای‌بی‌سی - واشنگتن پست که در ۷ سپتامبر انجام شده است:

۵۳درصد مک‌کین، ۴۱درصد اوباما ( از تاریخ ۲۲ اوت ۲۰درصد زنان سفید‌پوست طرفدار اوباما به طرفداران مک‌کین پیوستند)

۲ - نظرسنجی ان‌بی‌سی - وال‌استریت ژورنال که در ۹ سپتامبر انجام شده است:

۵۲درصد مک‌کین، ۴۱درصد اوباما (از ماه اوت ۱۱درصد زنان سفید‌پوست طرفدار اوباما به طرفداران مک‌کین پیوستند)

۳ - نظرسنجی دانشگاه کویینی پیاک که در ۹سپتامبر انجام شده است: از ۲۶اوت در پنسیلوانیا ۵درصد زنان سفیدپوست طرفدار اوباما به طرفداران مک‌کین پیوستند.

از ۲۶ اوت در اوهایو ۴درصد زنان سفید‌پوست طرفدار اوباما به طرفداران مک‌کین پیوستند.

از ۲۶اوت در فلوریدا ۲درصد زنان سفید‌پوست طرفدار مک‌کین به طرفداران اوباما پیوستند.