نفت 92دلار شد، شمش 525دلار
دنیای اقتصاد - سرعت سقوط در بازارهای نفت و فولاد چنان شتابی به خود گرفته است که بیشتر به حباب‌شکنی می‌ماند؛ در شرایطی که از نفت ۱۵۰دلاری و شمش فولاد ۱۲۰۰دلاری فقط چندماه فاصله داریم دیروز در بازار جهانی نفت ۹۲دلاری و شمش ۵۲۵دلاری به ثبت رسید.

قیمت نفت به بشکه‌ای 92دلار سقوط کرد
گروه بین‌الملل - روز سه‌شنبه قیمت نفت در آسیا برای مدت کوتاهی حتی به کمتر از بشکه‌ای ۹۲دلار سقوط کرد. زیرا سرمایه‌گذاران نگران بودند، بحران اعتبارات آمریکا که موجب سقوط بانک لمان برادرز شد، به رشد اقتصادی جهانی نیز کشیده شود و تقاضا برای نفت خام را کاهش دهد.
در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک در سنگاپور، قیمت نفت خام سبک‌ شیرین برای تحویل در ماه اکتبر 59/3دلار کاهش یافت و به 12/92دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام برای مدت کوتاهی به 54/91 دلار کاهش یافت. ارزش قرارداد‌ها 47/5دلار کاهش یافت و به 71/95دلار رسید. در رویدادهای مبهوت‌کننده روز دوشنبه در وال‌استریت، لمان برادرز، بانک سرمایه‌گذاری با 158 سال سابقه، پس از ناکامی در یافتن خریدار در خواست ورشکستگی کرد و موسسه مالی مریل لینچ موافقت کرد توسط بانک آمریکا خریداری شود. این امر بر بازار بورس تاثیر گذاشت و شاخص‌های عمده سقوط کردند.
به‌رغم حملات روز دوشنبه شبه‌نظامیان به جایگاه استخراج نفت واحد محلی رویال داچ شل، در جنوب نیجریه با دینامیت و دیگر مواد منفجره، قیمت نفت کاهش یافت. در این حملات که سومین روز از درگیری‌های شدید بین نیروهای مسلح و شبه‌نظامیان بود، دست‌کم یک نگهبان کشته شد.
شرکت شل اعلام کرد؛ در این درگیری‌ها یک نگهبان کشته شد و چهار نفر دیگر زخمی شدند و برخی از تاسیسات در جنوب این منطقه تخلیه شد. جزئیاتی در مورد تاثیر این حادثه بر تولید نفت داده نشده است.جنبش آزادی نیجر دلتا، گروه اصلی شبه‌نظامیان منطقه، مسوولیت این حملات را بر عهده گرفت.
قیمت نفت خام از بالاترین میزان آن در ماه جولای یعنی ۲۷/۱۴۷دلار، ۵۵دلار یا ۳۷درصد کاهش یافته است.
در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت نفت کوره برای تحویل در آینده 12/8سنت کاهش یافت و به 71/2دلار در هر گالن رسید. قیمت بنزین 28/7سنت کاهش یافت و به 4886/ 2 دلار در هر گالن رسید. قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه اکتبر 2/5سنت سقوط کرد و به 322/7دلار در هر 1000پای مکعب رسید.در لندن، نفت خام برنت برای تحویل در ماه اکتبر 63/1دلار سقوط کرد و به بشکه‌ای 70/90دلار رسید.
بهای نفت‌خام دبی نیز که شاخص بهای نفت‌خام در بازار شرق آسیا است، روز سه‌شنبه و در نخستین روز از هفته معاملاتی جاری در بازار توکیو پایتخت ژاپن با نزدیک به هفت دلار کاهش، به سطح ۸۰دلار در هر بشکه سقوط کرد. بهای نفت خام دبی در بازار توکیو در جریان معاملات بامدادی روز سه‌شنبه، به ۸۸دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید که نشان‌‌دهنده شش دلار و ۹۵ سنت کاهش نسبت به آخرین روز معاملاتی پیشین (جمعه گذشته) است. این برای نخستین بار در هفت ماه گذشته است که بهای نفت خام دبی در بازار توکیو به زیر سطح ۹۰دلار در هر بشکه سقوط می‌کند. به نظر می‌رسد که کاهش شدید بهای نفت خام پیش فروش شده در بازار نیویورک، از دلایل اصلی سقوط بهای نفت خام دبی در بازار ژاپن است. نفت خام دبی معاملاتی در بازار ژاپن برای تحویل در ماه دسامبر سال‌جاری میلادی است. بهای نفت خام دبی در بازار روز، نقش بزرگی در تعیین بهای نفت خام وارداتی ژاپن از کشورهای خاورمیانه در معاملات بلند مدت مستقیم دارد که حدود ۸۰درصد از کل نفت‌خام وارداتی این کشور را تشکیل می‌دهد.