جهان در هفته پیش رو به روایت اکونومیست - ۲۶ شهریور ۸۷

فروش ۱۲۰ میلیون دلاری مجموعه هنری

گروه بین‌المل- دامین هرست، یکی از هنرمندان هنرهای تجسمی پیشتاز در انگلستان قصد دارد بفهمد که طرفدارانش چقدر دوستش دارند. او با دور زدن دلالان و گالری‌هایی که نمایش زیبایی از کارهای او را ارائه می‌دهند، از دیروز شروع به فروش مجموعه بزرگی از کارهای نیویورکی خود در خانه مزایده سوث بای لندن کرده است. این مجموعه از ۲۲۳اثر او شامل بخش‌های مختلفی است از حیوانات خشک شده در فرمالین گرفته تا نقاشی‌های کوبیسم. پیش‌بینی می‌شود اگر این آثار مورد علاقه هنردوستان قرار گیرد، به ارزش ۱۲۰میلیون دلار به فروش خواهد رسید و رکود تلخ اقتصادی نخواهد توانست به آن آسیب بزند. تقسیم قدرت در زیمبابوه

انتظار می‌رود روز دوشنبه رابرت موگابه، رییس‌جمهوری زیمبابوه در کنار مورگان چانگیرای یک دولت اتحاد ملی تشکیل دهد. مورگان چانگیرای رهبر اپوزیسیون اصلی این کشور یعنی جنبش تغییرات دموکراتیک است. پس از مذاکرات طولانی، این دو نفر اواخر هفته گذشته موفق شدند در پی انتخاباتی که هر دو ادعای پیروزی در آن را داشتند، به توافق برسند که قدرت را بین خود تقسیم کنند. البته هنوز معلوم نیست که برنامه‌ریزی این تقسیم قدرت بین موگابه و چانگیرای تا چه اندازه موفقیت‌آمیز خواهد بود. موگابه تاکنون نشان داده است کسی نیست که به آرامی قدرت خود را با کسی تقسیم کند.

رای اعتماد برای انور ابراهیم

رهبر اپوزیسیون مالزی، انور ابراهیم امیدوار است که امروز سه‌شنبه نسیم مرگ را در دولت ائتلافی این کشور به وزش درآورد. امروز روز ملی مالزی است. ابراهیم به تازگی یک کرسی در پارلمان آن هم با پیروزی در یک انتخابات میان دوره‌ای به دست آورد. او پس از آنکه دوره اتهامش به خاطر فساد مالی در ماه آوریل به پایان رسید، توانست ممنوعیت احراز پست‌های سیاسی کشور را پشت سر گذارد. اکنون او می‌گوید که می‌تواند حامیان دولت را متقاعد سازد و رای اعتماد به دست آورد. اما این انتظار زیادی به نظر می‌رسد که رای‌دهندگان متقاعد شوند او را برای شکل دادن یک دولت باثبات مداخله دهند.

جانشین ایهود اولمرت

کادیما، حزبی که دولت ائتلافی رژیم اشغالی را در دست دارد، روز چهارشنبه انتخاباتی را برای انتخاب یک رهبر جدید برگزار می‌کند. پیش‌بینی می‌شود زیپی لیونی، وزیر امور خارجه رژیم اشغالی، در این انتخابات اولیه از شائول موفاز رقیب محافظه‌کارتر خود پیشی گیرد. برنده هر که باشد جایگزین ایهود اولمرت، نخست‌وزیر کنونی خواهد شد. ایهود اولمرت متهم به فساد مالی شده است و قرار است به محض آنکه حزب کادیما رهبر جدیدی برگزیند، استعفا دهد. اما برای جانشین او تشکیل ائتلافی حاکم که بتواند در مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها شرکت کند، دشوار به نظر می‌رسد.