بهای طلا 30 دلار دیگر افتاد
دنیای اقتصاد - تصمیم اوپک برای کاهش نیم میلیون بشکه‌ای عرضه نفت به بازار جهانی روند شتابان سقوط در این بازار را متوقف کرد و باعث افزایش اندکی در قیمت نفت نیز شد. قیمت نفت که دو ماه پیش به ۱۵۰دلار رسیده بود هم‌اکنون در مرز ۱۰۰دلار است. صاحبنظران بعید می‌دانند تصمیم اوپک باعث جلوگیری از سقوط نفت به زیر ۱۰۰دلار شود.

خبر کوتاه
افزایش قیمت نفت در پی کاهش تولید اوپک
گروه بین‌الملل- روز چهارشنبه قیمت نفت در آسیا 49 سنت افزایش یافت. زیرا اوپک اعلام کرد مازاد تولید را که بالغ بر 500000بشکه در روز است، کاهش خواهد داد.
روز سه‌شنبه هر بشکه نفت خام ۲۶/ ۱۰۳ دلار قیمت داشت که کمترین میزان از ماه آوریل تاکنون بود.
در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک در سنگاپور قیمت نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه اکتبر 49 سنت افزایش یافت و به 75/103دلار در هر بشکه رسید.
بیانیه سازمان کشورهای صادرکننده نفت پس از پایان جلسه روز چهارشنبه وزرای نفت در وین اعلام شد. در این جلسه کشورهای عضو اوپک توافق کردند روزانه ۸/۲۸میلیون بشکه نفت تولید کنند. شکیب خلیل، رییس اوپک گفت که این سهمیه بدین معنی است که کشورهای عضو با کاهش روزانه ۵۲۰۰۰۰بشکه مازاد تولید موافقت کرده‌اند. کاهش تولید احتمالا موجب افزایش بی‌وقفه قیمت نفت نخواهد شد، زیرا سرمایه‌گذاران در مورد کندی رشد اقتصادی در آمریکا، اروپا و ژاپن نگران هستند. در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت تحویل آینده نفت کوره ۵۲/۲سنت افزایش یافت و به ۹۴۹۹/۲دلار در هر گالن رسید در حالی که قیمت بنزین ۳۴/۴سنت افزایش یافت و به ۷۲/۲دلار در هر گالن رسید. در لندن قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه اکتبر ۲۶/۱دلار افزایش یافت و به ۷۲/۱۰۱دلار در هر بشکه رسید.