ایسنا -پنج کاندیدای نخست وزیری ژاپن روز چهارشنبه در حالی مشخص شدند که در این بین تارو آسو، وزیر امور خارجه سابق ژاپن از بخت بیشتری برای پیروزی در این رقابت و برگزاری انتخابات زودهنگام برخوردار است. حزب حاکم لیبرال دموکراتیک ژاپن (LDP) که مدت‌ها است سکان رهبری ژاپن را در دست دارد، امیدوار است که یک مناظره پر حرارت که هم اکنون روی نحوه متعادل کردن نیاز‌ به ارتقای اقتصاد مشکل‌دار ژاپن و کنترل بدهی زیاد عمومی متمرکز است، جایگاه این حزب را در آستانه یک انتخابات سراسری که نخست وزیر جدید احتمالا در ماه نوامبر (آبان) برگزار خواهد کرد، در میان رای‌‌دهندگان بهبود بخشد.

تارو آسو، وزیر امور خارجه سابق ژاپن که در نظرسنجی‌های قبل از رای‌گیری درون حزبی ۲۲ سپتامبر (اول مهر) در حزب LDP پیشتاز است، روی کاهش مالیات بودجه و درآمدهای دولت برای ارتقای اقتصاد ژاپن که در شرف رکود قرار دارد، تاکید می‌کند.

آسو ۶۷ ساله در تشریح برنامه‌های خود گفت: اقتصاد ژاپن برای درمان به سه سال زمان نیاز دارد. من آن را ظرف دوره‌ کوتاهی بازسازی خواهم کرد. آنچه اکنون نیاز است، اصلاحاتی برای آینده است. من به این روند قاطعانه ادامه خواهم داد.

دیگر کاندیداهای نخست وزیری ژاپن نظیر کائورو یوسانو، وزیر اقتصاد می‌خواهند برنامه متعادل کردن بودجه را تا سال ۲۰۱۲ ادامه دهند.

اما با توجه به نزدیکی انتخابات حتی افراد اصلاح‌‌طلب مالی سرسختی نظیر یوسانو نیز درخواست‌های خود را برای افزایش پنج درصدی مالیات مصرف برای تامین هزینه‌های روز افزون رفاه اجتماعی ژاپن تعدیل کرده‌اند.

یوسانو ۷۰ ساله طی یک کنفرانس خبری در روز سه‌شنبه گفت: تغییر دادن سیستم مالیاتی موجود از سال آینده غیر ممکن خواهد بود.

همزمان با اتمام معرفی کاندیدا‌های نخست وزیری ژاپن در روز چهارشنبه، دیگر کاندیداهای این سمت نیز مشخص شدند که شامل یوریکو کویکه ۵۶ ساله وزیر دفاع سابق ژاپن، نوبوتارو ایشیهارا ۵۱ ساله،‌ وزیر حمل و نقل سابق و شیکرو ایشیبا ۵۱ ساله، دیگر وزیر دفاع سابق ژاپن هستند.