به‌رغم نوسانات اخیر قیمت نفت، دو پیش‌بینی متفاوت در مورد قیمت‌ها منتشر شده است.

یک پیش‌بینی که توسط موسسه فیچ انجام شده است، قیمت نفت را در بلندمدت بین ۵۰ تا ۱۰۰دلار پیش‌بینی کرده است. این موسسه اعلام کرده است، شرکت‌های نفتی جهان که به شدت نگران کاهش سود خود در پی کاهش قیمت نفت هستند باید خود را برای کاهش قیمت نفت به بین ۵۰ تا ۱۰۰دلار آماده کنند. براساس این پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی جهان موجب افت چشمگیر نفت خواهد شد. البته قیمت نفت به سرعت به سطح قیمت‌های سال ۲۰۰۴ باز نخواهد گشت.از سوی دیگر پیش‌بینی دوم که توسط موسسه گلدمن ساکز منتشر شده است حاکی از آن است که قیمت جهانی نفت سال آینده به ۱۴۰دلار خواهد رسید.این موسسه اعلام کرده است که مهم‌ترین علت کاهش قیمت‌ نفت طی هفته‌های اخیر کاهش رشد اقتصادی جهان و افت تقاضای انرژی در کشورهای توسعه‌یافته است. موسسه گلدمن ساکز آمریکا یکی از مراکزی بود که پیش از این افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰دلار در هر بشکه را پیش‌بینی کرده بود. این موسسه پیش از این اعلام کرده بود،قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۰۹ به بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰دلار خواهد رسید.‌

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

با نزدیک شدن یک توفان سهمگین به سواحل خلیج مکزیک قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

به دنبال نزدیک شدن توفان سهمگین آیک به سواحل خلیج مکزیک و نگرانی از متوقف شدن تولید نفت در این منطقه‌، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

مرکز ملی توفان های موسمی آمریکا نسبت به افزایش سرعت و قدرت توفان آیک و حرکت آن به سمت خلیج مکزیک هشدار داد. حدود ۲۵‌درصد تولید نفت و گاز آمریکا در این منطقه قرار دارد.

احتمال می‌رود توفان آیک تا روز چهارشنبه به خلیج مکزیک برسد.

بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۶۸/۲ دلار افزایش به ۹۱/۱۰۸ دلار رسید. قیمت نفت روز جمعه گذشته با ۶۶/۱ دلار کاهش به کمتر از ۲۳/۱۰۶ دلار رسیده بود که این رقم طی ۵ ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. کاهش ارزش دلار یکی از علل دیگر افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه عنوان شده است. در حالی که روز جمعه هر یورو در برابر ۴۲/۱ دلار معامله می‌شد این رقم در روز دوشنبه به ۴۳/۱ دلار رسیده است.