فرمانده جدید ارتش لبنان کیست؟ - ۱۰ شهریور ۸۷

فارس- هیات وزیران لبنان در پایان جلسه پریشب که در کاخ ریاست جمهوری بعبدا در شرق بیروت، برگزار شد، سرتیپ «ژان قهوه‌چی» را به عنوان فرمانده ارتش لبنان برگزید. سرتیپ «ژان قهوه‌چی» یک مسیحی مارونی ۵۴ ساله است که دوره‌های آموزشی نظامی را در خارج از کشور از جمله آمریکا، ایتالیا و آلمان فرا گرفت و به سه زبان خارجی نیز مسلط است.

قهوه چی ، جانشین میشل سلیمان رییس جمهوری این کشور شد که ماه مه در چارچوب توافقنامه‌ گروه‌های لبنانی در دوحه قطر رییس جمهوری لبنان شد. از زمان انتخاب سلیمان برای تصدی پست ریاست جمهوری، سرلشکر «شوقی المصری» به نیابت از وی فرماندهی ارتش را بر عهده داشت.

قهوه‌چی که هم‌اکنون فرمانده یکی از لشکرهای ارتش لبنان است، از درجه سرتیپی به درجه سرلشکری ارتقا خواهد یافت. وی در تاریخ ۲۳/۹/۱۹۵۳ در منطقه «عین‌ابل» در شهرستان «بنت جبیل» به دنیا آمد. قهوه‌چی در حال حاضر در منطقه «صربا» در شهرستان جونیه اقامت دارد. وی به سه زبان خارجی انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی مسلط است. فرمانده جدید ارتش لبنان، در سال ۱۹۷۳ وارد ارتش این کشور شد و دوره‌های آموزشی را در خارج از کشور به ویژه در آمریکا و ایتالیا فراگرفت و در سال ۲۰۰۶ نیز آموزش مبارزه با تروریسم را در آلمان آموخت. قهوه‌چی از سال ۲۰۰۲ ، فرماندهی تیپ دوم پیاده نظام را بر عهده گرفت. وی متاهل و صاحب سه فرزند است. ارتش لبنان حدود ۶۰هزار نیروی نظامی دارد که فاقد تجهیزات نظامی لازم است و ازفقدان آموزش‌های کافی رنج می‌برد.