گروه بین‌الملل - براساس آمار و ارقام جدیدی که وزارت بازرگانی ایالات‌متحده منتشر کرده است، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳/۳درصد رشد کرد. این در شرایطی است که در سه ماه آخر سال گذشته این رقم ۲/۰-درصد و در سه ماه ابتدایی سال جاری تنها ۹/۰درصد بود. حتی پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن بود که آمریکا در فصل دوم سال جاری رشدی ۹/۱درصدی خواهد داشت اما آمار جدید تعجب همه ناظران و تحلیلگران را برانگیخت. تحلیلگران بر این باورند که علت اصلی بهبود قابل‌توجه اقتصاد آمریکا در این دوره، تضعیف نرخ برابری دلار در برابر ارزهای خارجی و حمایت دولت از صادرکنندگان بوده است. به علاوه اجرای سیاست استرداد مالیاتی دولت تا سطح صد میلیارد دلار در اوایل سال جاری از دیگر عوامل موثر در این رشد به شمار می‌رود. سیاست استرداد مالیاتی با هدف مقابله با کاهش تقاضا و ایجاد محرک برای فعالیت‌های اقتصادی اجرا شد و تا ماه قبل میلیون‌ها خانوار ایرانی به طور متوسط ۶۰۰دلار از دولت دریافت کردند. این اقدام موجب افزایش مصرف خانوارهای آمریکایی تا ۷/۱درصد در سه ماهه دوم سال شد. این رقم برای سه ماهه اول سال جاری ۵/۱درصد بوده است. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده است که ارزش صادرات آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/۱۳درصد رشد داشت در حالی که پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از رشدی در حد ۹درصد بود.

اوری شنفلد، اقتصاددان ارشد مرکزی سی‌آی‌بی‌اس ورلد مارکتس می‌گوید: «بی‌شک این رشد نسبت به یک رکود رقمی بسیار قابل‌توجه است. بخش اعظم این رشد ناشی از صادرات است. اگرچه بدبین‌ها ممکن است بگویند این رشد تداوم نخواهد داشت، اما من در پاسخ می‌گویم که این رشد دقیقا در زمانی اتفاق افتاده است که سایر کشورها رشدی بسیار کند را تجربه می‌کردند. اقتصاد آمریکا اقتصادی است که اگر چه دوران کندی را می‌گذراند، اما هنوز از رکود فاصله بسیار زیادی دارد.»

نرخ واردات آمریکا با رقم ۶/۷درصد کاهش یافت که علت آن ناشی از کاهش رشد اقتصادی و در پی آن کاهش تقاضای آمریکایی‌ها برای کالاهای خارجی بود. به این ترتیب تراز تجاری آمریکا در فصل دوم سال جاری بهبود یافت و به میزان ۱/۳درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا افزایش نشان داد. این میزان بالاترین حد از سال ۱۹۸۰ تاکنون بود.

آمارهای دولتی در مورد فروش مسکن آمریکا حاکی از آن است که فروش خانه‌های جدید در ماه جولای در حد نرخ سالانه ۵۱۵۰۰۰واحد بود که این رقم نسبت به ماه ژوئن کمی افزایش نشان داد اما هنوز نزدیک به پایین‌ترین حد خود ظرف ۱۶سال گذشته است و این رقم نصف میزان فروش خانه‌های جدید در یک سال پیش است.