گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه بار دیگر برای دومین بار متوالی وال استریت سقوط شدید شاخص‌های خود را شاهد بود. این رویداد به خاطر آن بود که داده‌هایی حاکی از جهش قابل توجه در زمینه تورم بخش عمده‌فروشی و سقوط در ساخت‌وساز مسکن آمریکا منتشر شد. این اطلاعات دلایل بیشتری به سرمایه‌گذاران داد تا نتوانند باور کنند که احیای اقتصادی قریب‌الوقوع است. وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه جولای ۲/۱درصد افزایش یافت. این میزان بیش از دو برابر انتظارات بود و طی ۲۷سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شود. حتی بدون در نظر گرفتن قیمت سوخت و موادغذایی، افزایش قیمت‌ها رقم بیش از انتظار ۷/۰درصد را نشان می‌دهد که این بیشترین افزایش قیمت‌ها در آمریکا از نوامبر ۲۰۰۶ تاکنون است.

افزایش قیمت نفت نیز بر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران افزوده است. به علاوه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده است که آمار ساخت‌وساز مسکن در ماه جولای به رقم سالانه ۹۶۵هزار واحد در هر سال رسیده است. اگرچه این رقم بالاتر از توقعات تحلیلگران بوده است، اما ظرف ۱۷سال گذشته بی‌سابقه است.

شاخص داوجونز با سقوطی ۸۴/۱۳۰واحدی یا ۱۴/۱درصدی به ۵۵/۱۱۳۴۸واحد رسید و این در شرایطی است که روز دوشنبه هم ۱۸۰واحد سقوط کرده بود. این بدترین بازده دو روز متوالی شاخص‌ها از ژوئن گذشته تاکنون بوده است.

سایر شاخص‌ها هم سقوطی را تجربه کردند. شاخص استاندارد اندپورز ۹۰/۱۱واحد یا ۹۳/۰درصد افت داشت و به ۷۰/۱۲۶۶ واحد رسید و شاخص نزدک کامپوزیت با کاهش ۶۲/۳۲واحدی یا ۳۵/۱درصدی به ۳۶/۲۳۸۴واحد رسید.کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای عمده قیمت نفت را بالا برد.قیمت کالا هم افزایش یافت. در خارج از آمریکا شاخص نیکی بورس ژاپن سقوطی ۲۸/۲درصدی را تجربه کرد. شاخص اف‌تی‌اس‌ایی ۱۰۰ انگلستان ۳۸/۲درصد سقوط کرد.شاخص داکس آلمان ۳۴/۲درصد افت داشت و سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه ۶۱/۲واحد سقوط کرد.اما روز چهارشنبه در پی پیش‌بینی‌ها در مورد برنامه‌های سیاست‌گذاری‌های دولت چین، سهام در بورس چین جهش قابل ملاحظه‌ای را شاهد بود.ارزش سهام شرکت‌های چینی دیروز با بیشترین رکورد افزایش در ۴ماه اخیر روبه‌رو شد. علت این بود که انتظار می‌رفت برنامه‌های جدید پکن برای ایجاد محرک‌های اقتصادی و سایر سیاست‌های اصلاحی برای بازار پررونق کشور اعلام شود.شاخص شانگهای کامپوزیت ۶/۷درصد جهش داشت و به ۲۸/۲۵۲۳واحد رسید. این بالاترین جهش یک‌روزه شاخص از زمانی بود که در روز ۲۴آوریل شاخص‌ها ۳/۹درصد افزایش یافته بود.

در آن زمان علت آن افزایش این بود که دولت چین مالیات بر معاملات سهام را کاهش داده بود.شاخص شنزن کامپوزیت هم با افزایش ۲/۷درصدی به ۸۲/۷۱۲واحد رسید.